Wat is zoekmachine optimalisatie?
Voordat we precies ingaan op wat zoekmachine optimalisatie nou precies kan opleveren voor jouw website, gaan we eerst in op de volgende vraag: wat is zoekmachine optimalisatie? Bij SEO optimalisatie staat het volgende centraal: beter gevonden worden in Google en andere zoekmachines! Alles draait om als site beter vindbaar te worden in de organische zoekresultaten. Hier spelen drie pijlers een zeer grote rol: techniek, content en autoriteit. Wij zullen deze drie pijlers hieronder verder toelichten. Eerst zullen we iets dieper ingaan op SEO en de betekenis ervan.
SEO optimalisatie
Door middel van zoekmachine optimalisatie is het mogelijk om hoger te scoren in de gratis zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Diverse onderzoeken laten namelijk zien dat een overgroot deel van het aantal mensen nooit naar de tweede pagina van Google gaan. Hoe hoger je site in de organische zoekresultaten scoort, des te meer bezoekers je website gaat trekken. Door middel van SEO optimalisatie is het dus mogelijk om hoger te scoren in de zoekresultaten, waardoor de kans op meer bezoekers aanzienlijk gaat toenemen. Een zeer groot voordeel van SEO optimalisatie is dat alle werkzaamheden niet verloren gaan indien je stopt met de activiteiten rondom SEO. Het blijft dus op de site staan. Nog een groot voordeel van SEO optimalisatie is dat het geen geld kost indien bezoekers klikken op de website.
Nu de betekenis van SEO iets duidelijker is, gaan we dieper in op de drie pijlers van SEO. We gaan eerst de technische optimalisatie bespreken.