Moved Temporary
Zoals de naam al zegt, een 302 hoort gebruikt te worden voor pagina’s die tijdelijk verplaatst zijn. In de praktijk kun je dan bijvoorbeeld denken aan een website die tijdelijk een actiepagina als voorpagina wil gebruiken. In dat geval dient de “echte” voorpagina tijdelijk doorgestuurd te worden naar de actiepagina.
Zoals te zien in de afbeelding zou een 302 redirect hier op zijn plaats zijn, normaal is hier een weg te vinden maar die is tijdelijk iets minder toegankelijk. Zodra het water weg is kan de weg weer gebruikt worden, tijdelijk dus. Googlebot indexeert nu de content van de nieuwe Url tijdelijk op de oude locatie.
Wat is tijdelijk?
Dat is de lastigste vraag, voornamelijk omdat de regels van het internet in de praktijk slechts zelden nageleeft worden. Uit mijn ervaring zou ik stellen: Alles minder dan 2 maanden is tijdelijk, duurt een verwijzing langer dan 2 maanden: Neem dan een 301 redirect.
301 Moved Permanently<br>De 301 redirect is bedoeld voor pagina’s die definitief op een nieuwe locatie te vinden zijn. Een situatie waarin de 301 redirect op zijn plaats is vind je bijvoorbeeld bij content management systemen die hun beginpagina niet in de root plaatsen maar bijvoorbeeld op “www.website.nl/cms/index.php”. Een ander voorbeeld is als er overgegaan wordt op een nieuw CMS en alle pagina’s dus een nieuwe locatie krijgen.
In de afbeelding zou een 301 redirect op zijn plaats zijn als de deur die hier ooit heeft gezeten nu rechts van het gebouw om de hoek is te vinden.
Wat is permanent?
Wederom een lastige vraag, aangezien ik bij de 302 als voorwaarde heb gesteld korter dan 2 maanden kun je hier uitgaan van het tegenovergestelde: Elke verhuizing van een pagina die bedoeld is voor een periode langer dan 2 maanden. Googlebot vergeet de oude Url (in de meeste gevallen) en indexeert alleen nog de nieuwe url.
De pagina bestaat niet meer
Wat als de pagina niet is verhuisd maar helemaal is verwijderd? Dan sta je voor een lastige keuze, als een pagina links heeft is het een logische keuze om hem door te sturen naar een andere pagina. Links bepalen ten slotte een groot deel van je zoekmachine posities en het zou dus jammer zijn om zo’n link zomaar verloren te laten gaan. Een andere optie is om een statuscode 410 Gone mee te geven. Zoekmachines maken nog geen onderscheid tussen de 404 Not Found of de 410 Gone statuscodes maar de optie is er, waarom hem dan niet ook gebruiken?
Bron: Ulco.nl