How to: Zo verander je winkelmand-afhakers in conversies!

Benieuwd hoe je er binnen no-time voor kunt zorgen dat jouw bezoeker tóch in de webshop blijft en tot conversie overgaat? Het kan simpel en snel geregeld worden. Voorkom winkelmand-afhakers met onze 3 top tips!

Tip 1: Maak van jouw customer journey een walhalla voor de bezoeker

De bezoeker van jouw webshop komt binnen met een reden. Ze zijn doorgelinkt naar jouw website of kennen je bedrijf via een goede vriend. De meeste consumenten zijn op zoek naar een product dat volledig aansluit bij hun wensen en daar hoort natuurlijk een gebruiksvriendelijke website bij waar dit product gekocht kan worden. Als de bezoeker merkt dat een website hapert of niet compatibel is met hun smartphone, zal de consument snel op het gemene rode kruis klikken. Dit wil je natuurlijk voorkomen! Om een steady conversiepercentage te realiseren moet je een aantal stappen ondernemen:

  1. Smartphone compatibiliteit: Is jouw webshop eigenlijk wel geoptimaliseerd voor smartphones? Wellicht lees je dit nu en denk je: bestaan er nog webshops die dit niet zijn? Jazeker. Vanwege de enorme groei in het multifunctionele smartphone gebruik is het daarom essentieel om de customer journey aan te passen aan de markt en de technologie. Laat een mobiele website optimaal werken in snelheid en gebruiksvriendelijkheid. De conversies komen je daadwerkelijk tegemoet!
  2. Optimaal bestelproces: Problemen en haperingen zijn echt een no-go bij het belevings- en bestelproces. Zorg er dus voor dat een bezoeker eenvoudig en overzichtelijk het winkelmandje kan vullen met zijn favoriete producten, maar ook snel terug kan gaan naar het shopoverzicht om meerdere producten aan zijn mand toe te voegen. Zo zorg je ervoor dat de bezoeker op een tevreden manier zijn aankopen kan voortzetten en niet uit irritatie jouw webshop verlaat! Hier hoort ook bij dat het een duidelijk veld moet zijn waar de bezoeker zijn gegevens in moet vullen. Zorg bijvoorbeeld voor mogelijkheden tot ‘gast’-koper en laat natuurlijk ‘maak een account’ terugkomen voor een optimale binding met je webshop. Zet hierbij ook in op het automatisch invullen van de klantgegevens, hoe minder moeite het kost: hoe beter!
  3. Navigatie optimalisatie: Maximaal 3x klikken is de regel! Vindt de bezoeker gemakkelijk zijn weg door jouw webshop? Dan is de navigatiestructuur optimaal! De consument wil namelijk niet vaker dan 3x klikken voordat hij bij zijn gewenste informatie terecht kan. Je lost dit eenvoudig op door de structuur van de webshop te optimaliseren zodat een goede navigatie binnen no-time een oplossing biedt aan de consument!
  4. Creëer een eenvoudige check-out: Door een uitgebreid aanbod aan betaalmogelijkheden voelt een bezoeker zich gewaardeerd. Iedereen heeft namelijk verschillende voorkeuren als het gaat om manieren van betalen. Wanneer het salaris nog niet gestort is, wil men nog wel eens een keuze in ‘achteraf betalen’ waarderen. Denk aan Klarna en AfterPay. Andere bekende betaalmogelijkheden zijn de creditcard, PayPal, iDEAL of Bancontact. Daarnaast moeten we er tegenwoordig vanuit gaan dat ‘mobiel betalen’ ook de manier is van afrekenen. Zorg er dus voor dat er bij het klikken op afrekenen, de bank-applicatie direct wordt geopend en jouw bezoeker zijn betaling op een makkelijke manier kan afronden. Een 1-click checkout is dé manier om tevreden bezoekers te genereren, je zorgt er hierdoor namelijk voor dat hij vanuit één pagina de beslissende klik naar de betaling kan doen! Conversies? Je zult het zien!

Tip 2: Overtuig de bezoeker met een veilige betaalomgeving

Wat is het belang van een veilige betaalomgeving? Graag vertellen we je er alles over! Het is namelijk belangrijk dat klanten vertrouwen krijgen in jouw bedrijf en dat doe je onder andere door veilige betaalmogelijkheden aan te bieden. Wat is nu precies dat stuk vertrouwen en wat is een veilige betaalmogelijkheid? Wij leggen het uit!

  • Wees transparant naar de bezoeker: Klanten houden van een hoge transparantie. Dit houdt in; nadrukkelijk weten waar ze aan toe zijn. Dit realiseer je door aan te geven wat de maximale levertijd is, wat de verzendkosten zijn en laat ook de BTW-prijs vooraf al zien aan de bezoeker. Daarbij is het van belang dat je deze beloftes ook waarmaakt. Aangeven dat een product ‘binnen 1 dag geleverd’ wordt, betekent ook dat je dit daadwerkelijk moet kunnen. Door duidelijk te communiceren wat de voorwaarden en mogelijkheden zijn, creëer je een goed vertrouwd gevoel bij de klant, die vervolgens maar al te graag tot kopen over wil gaan of gebruik wil maken van jouw diensten!
  • Zorg voor een technisch optimaal betaalsysteem: Naast communicatie is ook het technische aspect van belang! Als je snellere conversies wilt genereren, zal je moeten investeren in een veilig betalingssysteem. De klant moet binnen no-time kunnen zien dat betalen aan jou veilig en gemakkelijk is. Door gebruik te maken van een gecertificeerde (PSP) Payment Service Provider, worden álle betalingen veilig overgeheveld van de bankrekening van de bezoeker naar jouw bedrijf en andersom. Met een PSP zorg je ervoor dat betalingen zonder tussenpersoon direct veilig worden overgemaakt. Hoe sneller en veiliger jouw betaalproces is voor de klant, hoe sneller conversies gerealiseerd worden. Zo vermijd je dat jouw klant overstapt naar de concurrent! 

Tip 3: Gebruik social media voor retargetting

Retargetting via social media is de ultieme mogelijkheid om fans van jouw product extra te ondersteunen in hun buying-proces. Op het moment dat een bezoeker van je webshop zijn winkelmand verlaat en verder gaat speuren op social media, ontstaat er namelijk een nieuwe kans!

Je kan er met retargetting voor zorgen de consument op platforms als Instagram of Facebook een advertentie ontvangt van jouw webshop of zelfs van het laatst bekeken product. Zodra klanten extra geconfronteerd worden met een product of dienst waar ze al fan van zijn, zullen ze sneller teruggaan naar de webshop om tot betaling over te gaan. Het conversiepercentage op dit soort advertenties is erg hoog. Dit komt doordat bezoekers met het plaatsen van meerdere items in hun winkelmand een betrouwbaar koopsignaal afgeven. Retargetting met social media is dus een ideale manier om hogere conversies te genereren en de bezoeker nog meer fan van je product te maken!

Meer tips & tricks van onze specialisten?

Meer weten over het voorkomen van winkelmand-afhakers? Neem dan contact op met de specialisten van SenS Online Solutions! Zij kunnen alles vertellen over hoe je het beste je conversies kunt boosten!

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen