Waarom SEO belangrijk is bij de bouw van uw website
De redenen waarom u bij de bouw van een website SEO nodig heeft zijn uiterst simpel:
• U bespaart een hoop tijd.
• U bespaart een hoop geld.
• U scoort beter in de Google Rankings.
• U zal profiteren van meer verkeer op uw site.
En last but not least:
• U kunt er meer geld mee verdienen.
Reden genoeg om SEO toe te passen. Om u hierbij te helpen heeft SenS Marketing een lijst gemaakt van verschillende SEO- onderwerpen die u in overweging kunt nemen tijdens de bouw van uw site.
Site Architectuur en Interlinking
Terug naar het voorbeeld van de bouw van uw droomhuis. Een huis beschikt over vele onderdelen. Het raamwerk, de riolering, de isolatie van het huis, meubels en dan hebben we het alleen nog over de binnenkant. U moet ook nog denken aan de ramen, de tuin en zo gaat het lijstje verder. Een website heeft net zo veel onderdelen als een huis. Deze onderdelen zijn belangrijk om een leefbare omgeving te creëren.
Als uw huidige website nog niet over een goede architectuur beschikt, dan is nu de tijd om dit te herorganiseren op een logischere wijze.
Website architectuur refereert naar de manier waarop pagina’s van uw website zijn gestructureerd. Google kan makkelijker de pagina’s verkennen (ook wel crawlen genoemd) als deze goed georganiseerd zijn. Als we het hebben over uw website alsof dit een huis zou zijn, is het gewenst dat de plattegrond en de positie van de kamers te begrijpen zijn. Als u de logeerkamer stationeert op een plek waardoor uw gasten eerst door de badkamer moeten, dan langs de keuken, met een trap naar de kelder en dan weer omhoog naar het einde van de tuin, zouden uw gasten niet alleen verdwaald raken, maar zullen zij hierna wel drie keer over hun bol krabben of zij weer bij u op visite willen komen! In het geval dat Google bij u te gast was, zouden zij u een lage score geven. Zorg dat Google goed rondgeleid wordt door uw website en u zal stijgen in uw score.
Hierbij speelt interlinking ook een cruciale rol. Wanneer u uw gerelateerde pagina’s naar elkaar toe laat linken zal dit uw gebruikers helpen om te kunnen navigeren door de site. Daarnaast helpt interlinking ook bij het verhogen van de score van specifieke pagina’s en worden deze eerder gezien door gebruikers.
Wat u kunt doen:
Neem uw tijd om te denken over de samenhang van uw pagina’s en welke pagina’s verwant zijn aan elkaar. Ontwerp categoriepagina’s en zorg dat de pagina’s binnen de categorie op elkaar aansluiten. Voeg links toe aan pagina’s die bijdragen aan de content die u op uw eigen site verspreid. Dit kan uw site direct een boost geven!
Crawlability verbeteren?
U weet nu dat het navigeren door een site niet alleen belangrijk is voor uw gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor Google. Wanneer Google langs komt om uw pagina’s te verkennen, noemen we dat crawlen. Crawlability staat dus voor hoe verkenvriendelijk uw site is. Daarnaast komt google uw pagina’s indexeren om zodoende de vindbaarheid van de pagina’s op uw website te bepalen. Dit is lastiger dan u wellicht zou denken.
Gedurende het ontwikkelingsproces zal u waarschijnlijk kijken naar verschillende manieren om uw content zo dynamisch mogelijk op uw site te weergeven door bijvoorbeeld in JavaScript, Flash, XML, enzovoort te gebruiken. Echter, kan Google de informatie in deze formats niet lezen. Hierdoor gaat de informatie op de pagina verloren omdat deze niet door Google geïndexeerd kunnen worden.
Wat u kunt doen:
U wilt ervoor zorgen dat uw inhoud wordt gepresenteerd op een manier die zoekmachines kunnen doorzoeken en indexeren. Gedurende het bouwproces kunt u regelmatig gebruik maken van verschillende tools om te verzekeren dat al uw pagina’s en content crawlable zijn. Check ook de robots.txt bestanden voor eventuele fouten.
Broken links en Errors oplossen?
Uw site heeft ongetwijfeld een doel. U wilt bijvoorbeeld uw gebruikers informeren en/of producten verkopen. Elke functie, zoals de “Bestel nu! – knop” van uw site, moet u helpen om dit doel te behalen. Zorg dan wel dat alle linkjes en buttons werken. Er is geen beter moment dan tijdens de bouw om uw site uit te sluiten van gebroken linkjes en site errors. Deze kunnen namelijk het navigeren van uw site verhinderen, wat ten koste gaat van uw posities in de zoekmachines als Google. Daarnaast is het natuurlijk beter om te repareren wat niet werkt, zodat de website zonder problemen gelanceerd wordt.
Wat u kunt doen:
Zet uw site op een afzonderlijke dev server (ontwikkel omgeving). U kunt beter dit soort veranderingen nooit live uitvoeren. Mochten er problemen ontstaan tijdens het wijzigen van de bestelknop of andere cruciale onderdelen op uw website, kunnen de gevolgen schadelijk zijn voor uw imago of bestelproces. Bekijk ook uw site in Google Search Console en gebruik de ‘fetchen als Google’ tool om errors te achterhalen. Repareer belangrijke niet gevonden pagina’s met 301 redirects en vergeet niet deze te markeren als gerepareerd. Mocht u hierbij hulp nodig hebben, neem dan even contact met ons op.
Mobiel vriendelijk design effectief inzetten
Het gebruik van mobiel stijgt. Bijna 60% van alle zoekopdrachten worden gedaan op een tablet of mobiel. Hierom is het erg belangrijk dat uw website toegankelijk is op mobiele apparaten en dit terug te zien is in het design en het gebruiksgemak. U kunt bijvoorbeeld de afbeeldingen comprimeren om de snelheid van uw site te verhogen. Door verschillende mobiel vriendelijke verbeterpunten mee te nemen bij het ontwerp van de site kunt u een hoop tijd besparen en hiermee het bezoek van uw bezoekers plezieriger maken.
Wat kunt u doen:
Nu Google Accelerated Mobile Pages (AMP) heeft toegepast op alle zoekresultaten van mobiele apparaten, is dit het perfecte moment om AMP te implementeren op uw site. Dit zal de snelheid enorm verhogen en voorkomt u dat uw gebruikers vroegtijdig de site verlaten.
Pagina Snelheid en User Experience verbeteren
Beide factoren staan samen met mobiel vriendelijkheid als hoge prioriteiten voor uw website. Ook dit is mee te nemen in het bouwproces om zodoende uw gebruikers te verzekeren van een positieve beleving.
Wat u kunt doen:
Check uw Key Performance Indicators (KPI’s) en statistieken in Google Analytics om een strategie te vormen die uw conversie kan verhogen. Het zou kunnen dat de homepagina geen duidelijke call- to- action knop heeft of de juiste zoekwoorden op een pagina ontbreekt. Zorg dat de veranderingen goed zijn doorgevoerd voordat uw site gelanceerd wordt. Zodoende kunt u een goede indruk achterlaten bij uw potentiële klanten.
Prestaties bijhouden
Heeft u al gekeken of alle pagina’s zodanig presteren dat deze u helpen om uw doel te bereiken? Er is geen beter moment om hiermee te beginnen dan het moment dat de site onder constructie is. In Google Analytics kunt u belangrijke informatie achterhalen over de effectiviteit van uw site. Als u dit bijhoudt kunt u de effectiviteit van bepaalde functionaliteiten vergelijken. Zo komt u erachter wat werkt en hoe u deze kunt verbeteren om het gewenste ROI te realiseren.
Wat kunt u doen:
Zorg dat uw doelen helder zijn en dat u conversies prioriteert. Analytics heeft een standaard instelling die wellicht niet aansluiten op de doelen voor uw site. Aan de hand van uw doelen kunt u deze aanpassen en Analytics dusdanig instellen dat het meten van uw KPI’s of doelstellingen erg eenvoudig wordt.
Veiligheid verbeteren
Hoe voor de hand liggend het ook is, een sterke beveiliging wordt vaak over het hoofd gezien. Hacking lijkt zich te verspreiden als een besmettelijke ziekte. Maar tegelijkertijd groeit ook het bewustzijn om dit te voorkomen. Heel kort door de bocht: alleen een dwaas zou zijn website niet beveiligen!
Wat kunt u doen:
Houd uw CMS, plugins en webserver software up to date ongeacht wat voor website u heeft. De gevolgen van een gehackte website of webshop kunnen fataal zijn. Een SSL- certificaat om HTTPS te krijgen voor uw site is iets wat u kunt overwegen wanner u gebruik maakt van een online betaalomgeving. Dit geeft de gebruiker een veiligere connectie wanneer zij op de site belanden. Google hecht meer waarde aan websites met een SSL certificaat, dus ook dit is een goede reden.
SEO kan het verschil maken
Om het succes van uw website te vergroten zijn er dus een aantal SEO factoren die u kunt toepassen:
• Site architectuur en Interlinking
• Crawlability
• Gebroken linkjes en errors
• Mobielvriendelijk Design
• Snelheid en User Experience
• Veiligheid
De juiste uitvoering van alle facetten tijdens de bouw van uw website zullen wat tijd van u vragen. Echter zullen de resultaten er niet om liegen. Als u voor de lancering een stevige SEO fundering legt, zal het u op de langere termijn enorm veel tijd en geld besparen en begint u met een sterker eindresultaat. Daarom zorgen wij er altijd voor dat onze SEO Experts samenwerken met onze Webdesigners. We zien helaas te vaak dat er te weinig aandacht aan de genoemde facetten wordt besteed, waardoor nieuwe sites eerder slechter, dan beter ranken.
Contact opnemen
Bent u bezig met het realiseren van een nieuwe website, of wilt u een nieuwe site laten bouwen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op zodat ons SEO team dit proces zo optimaal mogelijk kan begeleiden en uw website geen ranking verliest.