Online marketing gaat alle kanten op in 2020!

Yes! Het nieuwe jaar is in aantocht en wij zijn er klaar voor. De online marketingwereld zoals wij die kennen is erg dynamisch en verandert continu. Ook is het belangrijk om als bedrijf niet achter te blijven en de trends goed in de gaten te houden, onder andere om je concurrenten voor te zijn. Dit is een perfect moment om verdere toelichting te geven op de online marketingtrends die belangrijk zijn voor 2020!

Online Marketing 2020

Stories worden steeds belangrijker

De eerste trend die het verschil kan maken voor je bedrijf is het maken van stories. Stories zijn berichten die na 24 uur vanzelf weer verdwijnen en zijn visueel van aard. Deze stories worden veelal bekeken door mensen, die het social media-account al volgen. Maar waar kennen we de stories ook alweer van?

Snapchat introduceerde dit fenomeen als eerste. Overige kanalen zoals Instagram, Facebook, Messenger en WhatsApp konden natuurlijk niet achterblijven en hebben dit middel geïntroduceerd. Facebook heeft zelfs voorspeld dat stories meer bekeken en gedeeld gaan worden dan berichten. Instagram maakt de stories-optie steeds leuker en toegankelijker. Deze nieuwe vorm van content maken is cruciaal voor elk relevant platform en voor jouw bedrijf. Creëer en ga de interactie met je volgers aan!

Chatbots

Je kunt ze bijna niet missen; zodra er een website geopend wordt, komt er meteen een “chat” in beeld met de vraag of zij enige hulp kunnen verlenen. De zogeheten chatbotszien een stijgende lijn en is een snel opkomende trend. Maar wat zijn de voordelen hiervan?

Ten eerste is het voor klanten prettig dat er altijd een hulpmiddel is indien er wat misgaat of er een vraag is. Ook verhoogt een chatbot de user experience van je website, is dat niet ideaal? Daarnaast zijn de bots kostenbesparend voor bedrijven. Ze zijn goedkoper in te zetten dan menselijke helpdeskmedewerkers en geven bovendien snel antwoord. Kortom, chatbots zijn de perfecte marketingtool om zowel klant als bedrijf zeer tevreden te houden.

Social media platforms groeien naar elkaar toe

De derde trend werd in de eerste al geïntroduceerd. Er is te zien dat social media platformen elkaar snel kopiëren: het platform Snapchat bedenkt iets en vervolgens hebben de overige platformen hetzelfde. Dit komt natuurlijk veel voor, het advertentieplatform van Bing lijkt enorm op het advertentieplatform van Google Ads. Of LinkedIn, die de belangrijkste functies van de Facebook bedrijfspagina kopieert.

Er is één kenmerk wat op elk social media platform anders is, en dat is de doelgroep van de desbetreffende social. Doordat elk platform een andere doelgroep bereikt, wordt het noodzakelijk om je op elk platform te focussen. Hierdoor wordt de alomvattende social media marketing steeds belangrijker.

Focus op visueel

Dat visuele content cruciaal blijft, wisten we natuurlijk al. Het houdt de aandacht langer vast dan tekstuele content en dat zal volgend jaar nog meer blijken. De afgelopen jaren is niet alleen het gebruik van stories gestegen, maar uit onderzoek van Multiscope is gebleken dat ook het kanaal TikTok nu ruim 1 miljoen gebruikers uit Nederland kent, voornamelijk jongeren. Wat zo’n kanaal aantrekkelijk maakt? De variatie in video’s, challenges aangaan en de mogelijkheid om samen video’s te maken.

Mocht dit kanaal niet relevant zijn, dan is het alsnog belangrijk om goed na te denken over de visuele communicatie, want de wereld is nu visueler dan ooit en er zijn talloze mogelijkheden om ook visueel aanwezig te zijn en hopelijk top of mind te blijven bij jouw (potentiële) klanten. Zo is het ook belangrijk om je websitedesign op de juiste manier op te zetten, zodat dit een bijdrage kan leveren aan de gehele user experience. En ooit gedacht aan aantrekkelijke video of display advertenties?

Ook aan de slag met online marketing in 2020?

Ben je benieuwd wat wij als full service online marketingbureau voor jouw bedrijf kunnen betekenen? En hoe je kunt inspelen op de trends? Onze online marketingspecialisten staan voor je klaar! Neem contact met ons op via info@sensmarketing.nlof bel 036 – 3030061.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen