Kansen tijdens de coronacrisis
Hoewel de financiële impact van de pandemie groot is, wat mogelijk invloed heeft op het uitgavenpatroon van de consument, geeft toch meer dan tweederde aan van plan te zijn hetzelfde bedrag als vorig jaar uit te geven.
Erg opvallend is dat zelfs 29% van de consumenten van plan is dit jaar meer geld uit te gaan geven tijdens de feestdagen. Er ligt dit jaar de nadruk op het gezin en samen zijn, wat resulteert in het creëren van gezellige kerstdagen thuis. Het uiteten en de activiteiten die er normaal tijdens kerst worden gedaan verplaatsen zich nu naar huis en mensen zijn ook bereid hier het geld voor uit te geven.
Kerstinkopen
Vanaf september stijgen de online aankopen meestal al, omdat mensen zich klaarmaken voor kerst. Tijdens de periode voorafgaand aan kerst zijn consumenten op zoek naar de beste aanbiedingen. Nu meer consumenten thuis zitten, wordt er nog vroeger op zoek gegaan naar de beste koopjes, waar ook een toenemende interesse in is.
Een groot deel heeft tijdens de lockdown van maart het gemak van online shoppen doen ontdekken en er zijn dan ook enkele verschuivingen in de profielen van het winkelpubliek te zien. De online omzet van eten is bijvoorbeeld verdubbeld en ook consumenten van 65+ zijn veel actiever online en hebben het online shoppen ontdekt.
Online aankopen zijn tijdens de lockdown zelfs verdubbeld ten opzichte van kerst vorig jaar. Hierdoor kunnen we ervan uitgaan dat online shoppen voor kerst groter dan ooit zal zijn dit jaar.
Ook inspelen op de kerstdagen?
Nieuwsgierig geworden en benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Onze specialisten staan voor je klaar! Vul het contactformulier op deze pagina in en wij nemen contact met je op.