fbpx

Zal AI online marketing overnemen?

Online marketing heeft- en zal een revolutie ondergaan dankzij de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). AI heeft ervoor gezorgd dat marketeers gegevens gemakkelijker kunnen analyseren, ze doelgroepen beter kunnen begrijpen en campagnes sneller kunnen optimaliseren. Hoewel AI onmiskenbare voordelen biedt en de efficiëntie van marketingprocessen aanzienlijk verbetert, is het belangrijk om te begrijpen dat AI nog steeds zijn beperkingen heeft. Maar betekent dat tegelijkertijd ook dat AI nooit een volledige vervanger van de mens zal zijn? Tot op heden heeft AI nog steeds menselijke invloed nodig om te functioneren. Wij nemen jou mee in onze bevindingen over AI en ChatGPT, en vertellen waarom we beter met ze kunnen samenwerken dan bang te zijn dat ze ons werk overnemen.

Marketeers blijven noodzakelijke schakel

Met ChatGPT stuiten we nog steeds op een aantal beperkingen. Het platform heeft natuurlijk geen menselijke emotie en kan niet een originele mening geven over producten of diensten. In die zin kan ChatGPT het werk van marketeers niet overnemen. Wel kunnen we samenwerken met ChatGPT. Enkele zaken die opvallen in het gebruik van ChatGPT zijn:

  1. ChatGPT is (nog) niet in staat om zelf strategische beslissingen te nemen, hiervoor is menselijke expertise nodig om doelen en strategieën vast te stellen.
  2. ChatGPT kan (nog) niet zelfstandig een marketingcampagne opzetten, optimaliseren of beheren. Om een doeltreffende campagne te creëren is diepgaande kennis van de markt en doelgroep nodig. In dit geval is de expertise van een marketeer nog steeds onmisbaar.
  3. ChatGPT begrijpt emoties niet en heeft geen humor. (Probeer maar eens een mop te genereren met AI). AI mist over het algemeen dus het emotionele begrip en inlevingsvermogen van een marketeer met ervaring in de markt.
  4. Vanwege het feit dat ChatGPT een vorm van AI is, heeft het moeite om de context van een gesprek te begrijpen en kan het moeite hebben met het reageren op subtiele nuances.

Dit zijn enkele beperkingen die we hebben ondervonden tijdens ons onderzoek naar het gebruik van ChatGPT. AI mist het menselijke gevoel in zijn teksten en heeft nog steeds menselijke input nodig om te kunnen werken. De toekomst voorspelt dat AI sterk zal groeien en zeker door het invoeren van alle data steeds slimmer zal worden, maar het zal geen vervanging worden van de mens.

Wat is de toegevoegde waarde van ChatGPT in online marketing?

AI en met name ChatGPT, kan marketeers goed ondersteunen in veel verschillende aspecten van hun werk. Zo kan ChatGPT bijvoorbeeld helpen met het snel genereren van prompts voor diverse teksten. Zo dient het platform als mooi middel om inspiratie op te doen. Verder kan ChatGPT jou helpen met het vertalen van content naar verschillende talen, waardoor de toegang tot internationale markten veel eenvoudiger wordt. Daarnaast kan het complexe inhoud samenvatten tot een beknopt en begrijpelijk stuk tekst. En ten slotte kan ChatGPT content genereren op basis van vooraf ingestelde formats, wat tijd kan besparen bij het maken van herhaalbare content, zoals recepten of productbeschrijvingen. Hou er echter rekening mee dat deze gegenereerde content altijd een menselijke “touch” nodig heeft voordat deze gepubliceerd kan worden.

Hoe gebruik je ChatGPT dan effectief?

De meest effectieve antwoorden krijg je door ChatGPT relevante informatie te voeden tijdens jullie “gesprek”. We hebben 3 tips die jij kan gebruiken om de meest relevante antwoorden van ChatGPT te krijgen:

  1. Stel gerichte, gedetailleerde vragen, zodat je ook zinvolle en specifieke antwoorden krijgt.
  2. Zorg voor duidelijke instructies en context, hiermee voorkom je dat ChatGPT in de war raakt over wat jij probeert te vragen.
  3. Maak gebruik van herbruikbare formats voor consistente output en kwaliteit.

Wat te vermijden tijdens het gebruik van ChatGPT en AI

Er zijn enkele zaken die je absoluut moet vermijden tijdens het gebruik van AI’s, zoals ChatGPT. Het is zeker niet verstandig om alles te geloven wat ChatGPT genereert, omdat deze AI al zijn informatie van het internet haalt en er zeker ook incorrecte informatie tussen staat. Daarnaast moet je ook voorzichtig zijn met wat je tegen ChatGPT zegt, zeker als het gaat over vertrouwelijke informatie. ChatGPT kan namelijk deze informatie weer gebruiken in andere content die hij genereert. Kortom AI onthoudt alles, en dat wil je niet met belangrijke en gevoelige bedrijfsinformatie.

De toekomst van AI in online marketing

Dus gaat AI echt de baan overnemen van online marketeers? Wij denken van niet. Zoals we al hebben besproken, is AI meer een krachtig hulpmiddel die we kunnen gebruiken. Het kan ons werk enkel makkelijker maken en in sommige opzichten verbeteren. Wij zijn het erover eens dat ChatGPT de unieke vaardigheden van marketeers niet kan vervangen. Dat komt vooral door het gemis van de menselijke “touch”. Kortom AI en met name ChatGPT zijn te zien als partners in online marketing, waarbij menselijke creativiteit en strategische inzichten onvervangbaar blijven.

 

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen