fbpx

Het belang van een goede titel

Teksten, ze zijn er in verschillende soorten en maten. Informerende teksten van 1000 woorden, opinieteksten die bestaan uit een half A4’tje en reclameteksten van maximaal 90 tekens. Ondanks dat iedere tekst anders is, hebben alle teksten iets gemeen: ze beginnen met een titel.

Titels worden gezien als het belangrijkste onderdeel van een tekst. Dit is niet gek, want de titel is het eerste wat de lezer ziet en hetgeen wat de lezer uitnodigt om verder te lezen. Hoe beter en pakkender de titel is, hoe groter de kans is dat de tekst wordt gelezen.

Een goede titel, meer lezers

Heeft u een tekst geschreven over sportpsychologie, maar trekt uw tekst amper lezers? Grote kans dat u een goede tekst heeft toegevoegd aan een verkeerde titel. Pakkende titels zorgen er namelijk voor dat artikelen opvallen.

Het is te vergelijken met iemand die in de bibliotheek op zoek is naar een boek uit een bepaald genre. De persoon leest als eerst de titel van het boek. Wanneer de aandacht wordt getrokken omdat de titel pakkend is, zal de persoon het boek beter bestuderen en misschien wel meenemen naar huis. Zo werkt het ook wanneer er op het internet wordt gezocht naar bepaalde onderwerpen en artikelen. Het is dus van groot belang dat de titel de aandacht trekt van de lezer.

5 tips voor een goede titel

Een artikel schrijft zichzelf niet, een titel dus ook niet. Het is aan te raden om veel aandacht te besteden aan titels en koppen van teksten. Hieronder een aantal tips om uw titels nog pakkender te maken en uw tekst.

Maak de lezer nieuwsgierig, stel vragen

Over het algemeen krijgen mensen graag antwoord op vragen. Wek nieuwsgierigheid op bij de lezer door goede vragen te stellen in de titel. Wanneer er een vraag wordt gesteld in de titel, verwacht de lezer dat er antwoord wordt gegeven in de tekst. Stel een vraag, geef antwoord, en krijg meer lezers.

Spreek de lezer rechtstreeks aan

Wanneer u de lezer rechtstreeks aanspreekt met ‘je’, ‘jij’, of ‘u’, krijgt de titel een persoonlijk tintje en dat zal er voor zorgen dat de lezer zich aangetrokken gaat voelen tot de titel, en de tekst verder zal gaan lezen.

Gebruik getallen

Mensen houden van feiten en cijfers. Wanneer er cijfers in titels voorbijkomen, wordt de aandacht van de lezer snel getrokken en wordt de tekst gezien als belangrijk. Let op: cijfers die voluit worden geschreven doen het vaak minder goed dan cijfers die er staan als getallen.

Geheimen onthullen

Naast dat mensen van feiten en cijfertjes houden, vinden mensen het ook leuk om alles te weten. Met name geheimen! Titels als: ‘’5 dingen die je nog niet wist over..’’ of ‘’De 7 geheimen van..’’ zullen 100% zeker de aandacht trekken van lezers, als het onderwerp interessant genoeg is voor de lezer.

Bijvoeglijk naamwoorden

Het gebruik van positieve bijvoeglijk naamwoorden in de titel zorgt er voor dat de titel iets krachtiger wordt, en de interesse wordt gewekt bij de lezer. Woorden als ‘beste’, ‘leuke’, ‘geweldige’, doen het goed in titels en koppen. De overtreffende trap doet het vaak nog beter in titels.

Hulp nodig bij het schrijven van teksten?

Heeft u moeite met het schrijven van aantrekkelijke teksten voor uw website en kan uw bedrijf wel een handje geholpen worden? De specialisten van SenSmarketing zijn dagelijks bezig met het schrijven van de aantrekkelijkste teksten. De teksten worden op een bepaalde manier geschreven, wat maakt dat de teksten beter vindbaar zullen zijn in zoekmachines. Dit zal uiteindelijk zorgen voor meer lezers en klanten. Neem contact op met onze experts via info@sensmarketing.nl of 036-3030061.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen