Veranderende zoekresultaten
Als een gebruiker zoekt naar een persoon, plaats of object zullen er voortaan niet enkel blauwe links tevoorschijn. Google gaat er voor zorgen dat er steeds meer contextuele toevoegingen worden geplaatst bij zoekresultaten. Dit zou bijvoorbeeld kunnen gaan om hoogte, ligging en extra achtergrond informatie. Deze informatie komt voort uit publieke databestanden.
De beschrijving van Singhal doet enigszins denken aan hoe zoekmachine ‘Wolfram Alpha’ werkt. Deze zoekmachine geeft geen links naar websites, maar concrete antwoorden op vragen die de zoekmachine worden voorgelegd.
Verandering zoekmachineoptimalisatie
Door de veranderingen zullen zowel de werking als het uiterlijk van Google gaan veranderen. Het bedrijf zelf noemt dit één van de grootste veranderingen van de afgelopen jaren. Onbekend is nog wat voor invloed dit gaat hebben op de posities van websites in de zoekresultaten. Ook wat de gevolgen zijn voor de zoekmachineoptimalisatie- en marketing is nog niet te zeggen.
De Wall Street Journal zelf zegt dat het van een bron heeft vernomen dat er naar schatting tussen de tien en twintig procent van de zoekresultaten kan veranderen.
De vernieuwingen van de zoekmachine komen voort uit een overname van het bedrijf ‘Metaweb Technologies’ door Google. Dit bedrijf kan informatie over locaties, personen en objecten als een kennisbundel weergeven.