Invloed van GDPR op marketing

Iedere organisatie krijgt er wel mee te maken; General Data Protection Regulation (GDPR). In het Nederlands kennen wij deze wet als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het is nu echter een van de meest ingrijpende veranderingen op het gebied van privacy en data in de afgelopen 20 jaar. De boetes voor het niet voldoen aan deze wet zijn enorm hoog en met de deadline op 25 mei 2018 wil je zeker orde op zaken stellen!

Als marketeer werk je veel met data en daarmee met persoonsgegevens. Dit brengt de nodige risico’s met zich mee, want datalekken in het verleden laten zien hoe gevaarlijk het is niet zorgvuldig met de gegevens om te gaan. Om de consumenten te beschermen, heeft de EU de regelgeving omtrent persoonsgegevens verscherpt. Voor de marketeer is het van belang te weten wat die wijziging te betekenen heeft voor het werk. In dit blog lees je alles wat je moet weten over de GDPR en waar je op moet letten.

Wet bescherming persoonsgegevens

Vaak werk je al met de wet bescherming persoonsgegevens zonder dat je het doorhebt. Zodra je te maken krijgt met klanten is het al van toepassing. Dit hoeft niet per definitie een consument te zijn.
Ook als je de gegevens van werknemers moet verwerken heb je te maken met deze GDPR-wetgeving. Het doel van de wet bescherming persoonsgegevens is om het vertrouwen van consumenten te waarborgen door zo transparant mogelijk te zijn in het gebruik van de persoonsgegevens. Het wegklikken van de cookiemelding is inmiddels een reflex geworden omdat we het al zo vaak hebben gelezen, maar wat zou er dan eigenlijk moeten staan?

Het hebben van een cookiemelding is verplicht op jouw website. Daarmee laat je namelijk aan de bezoekers weten dat je data verzamelt. Voorheen kon je er nog mee wegkomen door alleen te zeggen dat je gegevens verzamelt, maar met de wijziging gaat dat helaas niet meer op. Het moet namelijk gespecificeerd worden zodat een bezoeker precies weet waar die aan toe is.

Wij maken gebruik van Cookiebot voor onze cookieverklaring. Ook een goede verklaring? Die kan je hier gratis aanvragen.

GDPR-wetgeving

Het klinkt misschien eenvoudig, maar technisch gezien kan het nog wel een uitdaging zijn. Het draait met de GDPR-wetgeving erom dat de consument zelf moet kunnen bepalen welke gegevens jij als bedrijf verzamelt. Dat betekent dat jij als organisatie de klant de mogelijkheid moet geven in het account de gegevens te kunnen verwijderen die niet nodig zijn voor het plaatsen van een bestelling. Door transparant te communiceren naar jouw consumenten, zullen ze niet het gevoel hebben deze gegevens voor je te moeten beschermen. Daarmee komt het voordeel van de GDPR-wetgeving kijken: loyaliteit. Win het vertrouwen van de klant en ze zullen zien wat het ze oplevert om meer gegevens aan je te schenken. Zo kun jij een waardevol bestand opbouwen en werken aan relaties.

Ga aan de slag met de GDPR-wetgeving!

Nu je weet hoe de GDPR-wetgeving werkt, kun je aan de slag gaan. Het eerste wat een belangrijk punt is, is de nieuwsbrief. Al jaren zijn we gewend dat een consument bij het plaatsen van een bestelling ook direct staat ingeschreven voor de nieuwsbrief. De insteek van deze GDPR-wetgeving is dat de keuze moet liggen bij de klant. Dat betekent dat de optie juist moet zijn dat je standaard niét ingeschreven staat in plaats van wel. Dit is meteen een flinke domper, want veel marketeers gebruiken enorme bestanden van e-mailadressen die ooit een keer zijn achtergelaten. Kiest een consument ervoor zich uit te schrijven? Dan moet je het adres uit al jouw bestanden verwijderen, ook uit de back-ups. Ook voor het gebruik Google Analytics moet je voortaan toestemming vragen aan de consument. Laat je dat liever achterwege? Dan ben je verplicht de gegevens te anonimiseren. Uiteraard moet je dan alsnog de melding maken dat je gebruik maakt van Analytics.

Wil je meer informatie over wat de invloed van de GDPR-wetgeving is op jouw onderneming? Neem dan gerust contact op en we helpen je graag verder!

LinkedIn
Instagram

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen

Menu