De mogelijkheden van Facebook Search Ads

Na de eerste (afgekapte) testversie van Facebook Search Ads in 2012, blaast Facebook de Search Ads nieuw leven in. Sinds afgelopen december waren de mogelijkheden om te adverteren via de zoekfunctie van Facebook en via de Facebook Marketplace alleen beschikbaar gesteld voor de retail- en de autobranche.

Nu is het hoge woord eruit: Facebook Search Ads zijn ook beschikbaar voor de e-commerce branche!

 

Wat zijn Facebook Search Ads?

De reguliere advertenties op Facebook zullen bij menig, dan wel alle, gebruikers bekend zijn. Tijdens het scrollen door de tijdlijn komt er zo nu en dan een advertentie tevoorschijn. Welke advertentie je te zien krijgt, is afhankelijk van je voorkeuren en of je in een bepaalde doelgroep valt die interessant is voor adverteerders. Wat is er dan nieuw aan deze Facebook Search Ads?

Facebook Search Ads zullen niet in de tijdlijn van gebruikers te vinden zijn. Ze komen voor op twee plekken in de app en de desktopversie van Facebook. Ze zullen te zien zijn bij zoekopdrachten via de zoekbalk en op de Facebook Marketplace.

Voor wie is het interessant?

De Facebook Search Ads zijn allereerst interessant voor marketeers. Het is een extra tool die ingezet kan worden voor targeting van de doelgroep en voor conversie van deze gebruikers. Een interessante feature is, dat voor het inzetten van Facebook Search Ads, er geen aanspraak gemaakt hoeft te worden op de feed van gebruikers. Het kan volledig als stand-alone functie worden ingezet. Facebook werd over het algemeen niet zoveel gebruikt voor het aankopen van producten, tot de komst van Facebook Marketplace. Via Facebook Marketplace kunnen gebruikers eenvoudig producten en diensten zoeken in de buurt.

Op de Facebook Marketplace zien we in de categorie ‘diensten’ een groeiende toename van advertenties. Vakmensen die zichzelf aanbieden zien een toename in aanvragen. Facebook maakt het voor ondernemers beter mogelijk om zichtbaar te zijn, ook zonder een goed vindbare website te hebben. Denk hierbij aan loodgieters, schilders en andere vakmensen. Je hebt immers geen website nodig om op Facebook zichtbaar en dus vindbaar te zijn.

Als de Facebook Search Ads goed gestroomlijnd kunnen samenwerken met een mogelijkheid om online een afspraak te maken, kan dit voor kleine ondernemers een goed platform bieden voor het aannemen van werk. Door deze extra mogelijkheid om werk te verkrijgen, is het voor (kleinere) bedrijven ook makkelijker om de concurrentie aan te gaan.

Hoe werken de Facebook Search Ads?

We weten nu dat de Search Ads zichtbaar zullen zijn in de zoekresultaten en op de Facebook Marketplace, maar hoe? De precieze werking van de Search Ads op Facebook is nog niet helemaal inzichtelijk. Facebook heeft aangegeven dat de advertenties te zien zullen zijn als een gebruiker “commerciële intenties toont”. Nogmaals, alleen de commerciële intenties in de branche van de retail, in de autobranche en de e-commerce.

De vraag die al snel opkomt is om welke zoektermen het dan gaat en wie deze zoektermen kiest. Helaas worden we van het antwoord minder enthousiast.

Het is duidelijk dat de adverteerder de zoektermen niet kan bepalen, wat de targeting wellicht iets moeilijker maakt. Ook de mensen die gehoopt hadden dat de Facebook Search Ads een goede concurrentie zou bieden voor de Google Search Ads, komen van een koude kermis thuis. Facebook bepaalt zelf de zoektermen en er is (nog) geen inzicht in een lijst van werkende zoektermen, wat we hoogstwaarschijnlijk ook niet hoeven te verwachten. De eerste testresultaten laten ook zien dat mensen op Facebook vrij algemene zoekopdrachten gebruiken, bijvoorbeeld alleen een merknaam. Op Google gebruiken mensen specifiekere zoekopdrachten, zoals een merknaam en modelnummer, kleur of uitvoering.

Indeling van de Facebook Search Ads.

De advertenties die zich in de zoekresultaten tonen en in Facebook Marketplace, hebben dezelfde indeling als een advertentie in de tijdlijn van Facebook. Zo kan de inhoud gevuld worden met een beschrijving, een advertentietitel en een afbeelding. Ook het gebruik van een carrousel is mogelijk.

Boven de advertentie zal er getoond worden dat het om advertentie gaat. Dit zal door middel van een ‘sponsored’-tag zichtbaar zijn. Voorlopig zijn de Facebook Search Ads alleen te gebruiken voor drie campagnedoelen, te weten Product Catalog Sales, Conversions en Traffic.

Benieuwd wat de mogelijkheden van Facebook Search Ads voor jouw bedrijf zijn?

De Facebook Search Ads is nog volop in ontwikkeling, maar kan voor veel bedrijven wel al interessant zijn om mee te werken. Ook benieuwd naar de mogelijkheden en voordelen die de Facebook Search Ads kunnen bieden voor jouw marketing strategie? Onze marketing specialisten staan voor je klaar!

Neem contact op door te bellen naar 036-3030061 of stuur een mailtje naar info@sensmarketing.nl.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen

LinkedIn
Instagram
Menu