Hoe ga je als bedrijf verder in de Coronacrisis?
De werkwijze binnen een bedrijf zou je kunnen zien als een piramide, gemaakt van blokken. We borduren voort op hetgeen wat er al is en wat we in het verleden al deden. Een nieuwe aanpassing, nieuwe werkwijze of een toevoeging kan gezien worden als een nieuw blok die wordt toegevoegd aan de bestaande piramide. Het komt niet vaak voor dat er blokken verwijderd worden: we houden namelijk liever vast aan datgene wat we altijd hebben gedaan.
Door het coronavirus en de ingevoerde maatregelen is men verplicht om creatief te zijn en goed te kijken naar hun eigen piramide. Werkt hij nog wel goed? Moeten we iets gaan veranderen? Moet er een nieuwe piramide gemaakt worden?
Veel organisaties zijn druk bezig met het bouwen van een nieuwe piramide. Noodzakelijk voor sommigen, zoals restaurants die de deuren hebben moeten sluiten. Voor elke onderneming is er een tijd aangebroken waarbij we moeten inspelen op nieuwe werkwijzen.
Onderaan de piramide worden de eerste blokken gelegd: Hoe kunnen we waarde blijven leveren aan klanten? Hoe houden we marktaandeel vast? Welke processen zijn hier cruciaal voor? En ook zeker belangrijk: Wat doen we nu juist niet meer?
Als onderneming is het van cruciaal belang dat een aantal zaken goed geregeld zijn.
Blijf in contact met je klanten
Het is belangrijk om informatie te (blijven) delen met klanten en betrokkenen, wellicht wel iets meer als gebruikelijk. Deel proactief informatie met je klanten via e-mail, je website, social media kanalen, nieuwsbrief of andere kanalen die je normaal gesproken gebruikt.
Zo kan je delen welke maatregelen je neemt om je locatie of producten veilig te houden of hoe je omgaat met vragen van klanten als je verwacht dat leveringen vertraagd zijn.
Organiseer online evenementen
Als je geplande evenementen moet uitstellen of annuleren vanwege de uitbraak van het coronavirus, ga dan online! Organiseer eventueel een Webinar om kennis over te brengen en te delen of livesessies via sociale kanalen zoals Facebook en Instagram. Ook meetings kunnen online worden uitgevoerd middels videobellen en gedeelde documenten.
Klantenservice hoog in het vaandel zetten
Alle veranderingen zorgen ook bij klanten voor nieuwe vragen. Probeer je voor te bereiden voor deze vragen en verzoeken van klanten. In deze onwennige situatie is het snel beantwoorden belangrijk en daarnaast is transparantie altijd gewenst.
Bij SenS Online Solutions zijn we deze periode druk bezig om proactief te communiceren naar onze klanten. Ook proberen wij per klant de mogelijkheden en kansen te bespreken. Zo hebben wij al verscheidene bezorgsites ontworpen voor restaurants die noodgedwongen creatief moesten zijn, door een bezorgdienst op te zetten. Ook zien wij de verschuivingen online gebeuren in zoekopdrachten en koopgedrag, iets wat voor eenieder interessant is om op in te spelen.