Wat houdt de iOS 14 Facebook update in?
Deze update houdt in dat Apple de privacy van iPhone-gebruikers iets serieuzer gaat nemen en je als iPhone-gebruiker handmatig toestemming moet geven aan applicaties om je gegevens te tracken. Dit houdt dus ook in dat Facebook niet zomaar data mag verzamelen van Facebookgebruikers met een iPhone. Wordt deze toestemming niet gegeven? Dan worden er geen gegevens bijgehouden en resultaten van campagnes kunnen op deze manier ook niet gemeten worden. Dit heeft ook invloed op:
• Het adverteren met zowel conversiegebeurtenissen als standaard gebeurtenissen
• Remarketing van doelgroepen
• Adverteren met mobiele apps/app installaties
Enerzijds is het goed dat je als gebruiker zelf over data mag beslissen, anderzijds lijkt het nu wel lastiger om de data van je campagnes te tracken. Maar is dat ook echt zo?
Het is goed om te weten dat de update invloed heeft op meer dan alleen Facebook-campagnes, want bovenstaande melding wordt natuurlijk ook in andere applicaties getoond, zoals: LinkedIn, Pinterest of TikTok. Daarom is het belangrijk om back-uptracking in te zetten.
Wat zijn de gevolgen van de iOS 14 voor Facebook-campagnes?
Een aantal gevolgen van deze update voor jou als adverteerder:
• Minder mensen in je remarketing doelgroep
• Minder data over conversies, dus groter belang om de resultaten ook te meten in Google Analytics
• Adverteer je met een conversiegebeurtenis die niet meer actief is? Dan kunnen je advertenties gepauzeerd worden
• Doordat Facebook niet meer goed kan bijhouden welke websites worden bezocht buiten Facebook om, kan de doelgroep relevantie verslechteren.
Zoals al eerder benoemd, wordt het minder makkelijk om data te verzamelen van gebruikers die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, maar gelukkig kun je hierop inspelen als adverteerder!
Welke stappen moeten er worden ondernomen?
Bereid je voor op de toekomst van Facebook advertising met onderstaande stappen!
Optimaliseer voor maximaal 8 conversie-events
Alle Facebook-adverteerders worden gelimiteerd tot gebruik van 8 conversie-events per domein. Dit zijn zowel aangepaste events als standaard events en houdt in dat je maximaal 8 conversies van je website (domein) kunt tracken via Facebook. Mocht je dus meer conversies hebben ingesteld, dan is het goed om te kijken welke je kunt weglaten en welke conversies het belangrijkste zijn. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat campagnes met inactieve conversies uiteindelijk worden gepauzeerd. En dat wil je natuurlijk niet!
Domein verificatie
Door het gebruik van domein verificatie, weet Facebook welke website bij jouw bedrijfsmanager hoort. Op deze manier voorkom je ook problemen met het instellen van de conversies.
Dit kun je doen op 3 verschillende manieren: HTML-upload, meta-tagverificatie of DNS-verificatie.
Facebook Conversions API koppelen
De update houdt ook in dat de gegevens worden bijgehouden via de Facebook conversions API en niet meer via de gewone cookies. Het is belangrijk dat deze conversions API wordt gekoppeld aan je website. Het is eigenlijk een soort alternatief voor de Facebook Pixel en op deze manier kun je conversies naar Facebook versturen. Dit werkt niet vanuit de browser, maar vanuit je server. Dit kun je het beste laten uitvoeren door je websitebouwer of beheerder!
Ben jij al helemaal voorbereid op de iOS 14 update?
Mocht je de bovenstaande werkzaamheden al hebben uitgevoerd, dan is dat natuurlijk erg fijn en ben je goed voorbereid op de iOS 14 update. Is dit niet het geval? Of wordt bovenstaand verhaal jou iets te technisch? Dan staan onze social specialisten voor je klaar!
Neem contact op via social@sensmarketing.nl voor meer informatie.