Het was eerst een Amerikaans fenomeen, maar tegenwoordig is het overgewaaid naar landen over de hele wereld en is het haast niet meer weg te denken uit het retail landschap. We hebben het over één van de grootste winkeldagen van het jaar, namelijk Black Friday. Deze ‘feestdag’ vindt een dag na Thanksgiving plaats, wat betekent dat het op de laatste vrijdag van november gevierd wordt. Black Friday wordt (onofficieel) gezien als het startschot van het seizoen voor de kerstaankopen. Tijdens deze dag hanteren winkeliers hoge kortingen op allerlei soorten producten. Waar in het begin van Black Friday enkele winkeliers meededen aan deze dag in Nederland, is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om als partij in de retail te ontkomen aan deze dag. Eén van de redenen hiervoor, is de verschuiving van offline (fysieke winkels) naar online (websites). De verplaatsing naar online komt mede doordat we allemaal steeds meer gebruikmaken van onze mobiele telefoons voor het winkelen. Waar in 2015 nog 31% van het wereldwijde verkeer van mobiele apparaten kwam, is dit percentage in 2022 maar liefst 61%.
Dat Black Friday steeds populairder wordt, blijkt uit de cijfers van vorig jaar. In Nederland werden er 100 betalingen per seconde gedaan en verwerkte iDEAL maar liefst 430 miljoen euro omzet aan betalingen. Hiermee lag de omzet maar liefst 85% hoger dan op een normale vrijdag.
Door bovenstaande ontwikkelingen is het van groot belang om je website ‘Black Friday proof’ te maken, zodat je klaar bent voor de aankomende editie van het shopfestijn. In deze editie van Almere Zaken bespreek ik een aantal tips om je op weg te helpen met het verbeteren van je webshop, zodat een succesvolle Black Friday voor de deur staat!
1. Reviews!
Uit onderzoek komt naar voren dat reviews bij 93% van de internetgebruikers een rol speelt op het maken van een (koop)beslissing. Daarbij vertrouwen consumenten eerder het woord van een andere consument dan dat van een bedrijf. Doordat social proof een belangrijk onderdeel speelt in het online koopproces, is het van belang om reviews te tonen bij ieder product. Hierbij is het uiteraard belangrijk dat de reviews authentiek zijn.
2. Hanteer meerdere betaalmethoden
Er zijn weinig zaken vervelender dan een geheel bestelproces doorlopen en pas bij de betaling erachter tot de ontdekking komen dat het niet mogelijk is om met jouw gewenste betaalmethode te betalen. Hierom is het belangrijk om zoveel mogelijk betaalmethoden, denk aan iDEAL, PayPal en credit card, te hanteren op de website waarmee bezoekers hun bestelling mee kunnen betalen. Vermeld de betaalmethoden ook op prominente plekken van de website, zoals tijdens het checkout proces en in de footer van de website. Dit maakt het direct duidelijk voor bezoekers met welke methode ze kunnen betalen.
3. Speel in op psychologische theorieën
Alleen korting geven is niet in alle gevallen voldoende om bezoekers direct te laten converteren. Om deze reden is het belangrijk om een aantal psychologische principes in te zetten om bezoekers toch te overtuigen om tot een conversie over te gaan. Een manier om dit te doen, is door in te spelen op urgentie. Zo kun je een timer toevoegen op de pagina, om een indicatie te geven dat de aanbiedingen maar voor een beperkte tijd actief zijn. Ook is het verstandig om de voorraad van ieder product te vermelden: op het moment dat er nog maar een aantal producten op voorraad zijn, dan kan een bezoeker sneller geneigd zijn om het artikel te bestellen.
4. Mobielvriendelijke website
We maken steeds meer gebruik van onze mobiele telefoons, ook voor het doen van aankopen. Uit onderzoek blijkt dat aankopen via mobiele telefoons goed zijn voor 72,9% van de totale e-commerce omzet wereldwijd. Dit hangt samen met het feit dat er tegenwoordig meer mensen gebruikmaken van hun mobiele telefoon om te internetten ten opzichte van desktop. Hierdoor is het van belang dat de ervaring voor bezoekers op mobiele apparaten optimaal is, want anders haken ze af. Zorg dat de website mobielvriendelijk is en dus goed werkt op mobiel.
5. Chatfunctie
Het is belangrijk dat bezoekers meerdere mogelijkheden krijgen aangeboden om contact op te nemen in het geval ze vragen hebben. Hierbij kan het integreren van een (live) chatfunctie een goede optie zijn, aangezien het een mogelijkheid is om de bezoeker snel van dienst te zijn. Bezoekers kunnen namelijk hun vraag stellen en vrijwel direct een antwoord krijgen.
6. Creëer een speciale landingspagina
Om de verschillende acties voor bezoekers duidelijker te maken, is het verstandig om een aparte landingspagina te maken waarop alle Black Friday aanbiedingen te vinden zijn. Dit zorgt voor een betere winkelervaring, omdat bezoekers op deze manier alle aanbiedingen overzichtelijk kunnen inzien op één pagina. Vergeet hierbij niet de sorteer- en filterfuncties!
7. Communiceer duidelijk de verzend- en retourvoorwaarden
Onvoorziene verzendkosten is de belangrijkste reden voor het verlaten van de winkelmand, en het dus niet afronden van een aankoop. Communiceer daarom altijd duidelijk de verzend- en retourvoorwaarden, zoals de verzendkosten, levertijd en hoeveel tijd bezoekers hebben om een artikel terug te sturen. Dit voorkomt onverwachte verrassingen voor bezoekers.
Met welke tips ga jij aan de slag om je webshop te verbeteren?
Black Friday is een uitstekend moment om aan de slag te gaan met het verbeteren van je webshop. Hopelijk kun je, door het doorvoeren van bovenstaande tips, er een succesvolle Black Friday van maken en veel conversies binnenhalen. Meer hulp nodig? Neem in dat geval contact met ons op via info@sensmarketing.nl.
Dat was het voor deze keer! De volgende keer komt één van onze andere experts aan het woord. Geïnteresseerd in nog meer online marketing tips? Houd dan onze columns in de gaten.
Kewan Navaser
CRO Specialist
SenS Online Solutions