fbpx

5 Toepassingen van Google Analytics rondom GDPR

De afgelopen tijd heeft Google verschillende activiteiten ondernomen om te voldoen aan de vereisten rondom de GDPR-wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Het is al langer bekend dat de GDPR-wetgeving eraan zit te komen op 25 mei 2018 en dat dit invloed heeft op de manier waarop persoonsgegevens worden verwerkt. Maar met welke nieuwe GDPR-vriendelijke toepassingen houdt Google zich bezig, die binnenkort gebruikt kunnen worden?

1. Tijdsduur gegevensbehoud

Een aantal dagen geleden heeft Google besturingselementen voor gegevensbehoud geïntroduceerd (deze gaan pas van kracht op 25 mei 2018). Deze toepassing maakt het mogelijk om een tijdsduur van gegevensbehoud in te stellen. Dit voordat de gegevens die zowel op gebruiksniveau als gebeurtenisniveau zijn opgeslagen, worden verwijderd van de Analytics servers, door Google Analytics.

De volgende selecties van tijdsduur zijn aangegeven:

  • 14 maanden
  • 26 maanden
  • 38 maanden
  • 50 maanden
  • Niet automatisch verwijderen

De gegevens worden maandelijks automatisch verwijderd aan het einde van de bewaarperiode. Wijzigt u de bewaarperiode? Dan worden de betreffende gegevens verwijderd bij de maandelijkse verwerking die daarop volgt. Een voorbeeld: wijzigt u de periode van 26 maanden naar 14 maanden, dan worden de gegevens die ouder zijn dan 14 maanden verwijderd in de volgende verwerking.

Het is belangrijk dat de instellingen voor deze toepassing goed worden ingesteld of gewijzigd wanneer nodig.

2. Verwijdering van data die zijn geassocieerd met een individuele websitebezoeker

Deze toepassing maakt het mogelijk om alle data die binnen een Google Analytics property geassocieerd zijn met een zogeheten user identifier, te verwijderen. Dit betekent dat data die behoort tot een individu, handmatig verwijderd kunnen worden. Deze API wordt binnenkort beschikbaar gesteld door Google.

3. Beveiliging van data

Zoals je wellicht gewend bent van Google, staat beveiliging van data voorop. Google blijft zich inzetten voor manieren om gegevens te beschermen. Google Analytics zullen diverse functies en beleidsregels blijven uitrollen betreffende dataverzameling, gebruik en gegevensbehoud om je te assisteren in het beveiligen van data. Neem bijvoorbeeld de functies om cookie instellingen aan te passen, privacy controles, het delen van data en IP-anonimiteit.

4. Veranderingen in het contract

Google heeft een aantal aanpassingen verricht in de contractuele voorwaarden die betrekking hebben op Google als dataprocessor of datacontroller binnen de nieuwe wet. De nieuwe GDPR-voorwaarden zullen je huidige contract met Google aanvullen en zullen per 25 mei 2018 van kracht zijn.

Zowel in Google Analytics als Analytics 360, opereert Google als processor van persoonlijke data waarmee gehandeld wordt in de service. Google Analytics cliënten buiten de EU kunnen deze voorwaarden vinden in de accountinstellingen. De wijzigingen zijn al toegepast in de voorwaarden voor de cliënten binnen de EU.

5. EU-Gebruikersbeleid

Gebruikers van advertentiefuncties dienen te voldoen aan het EU-Gebruikersbeleid. Het beleid rondom toestemming van gebruikers is geüpdatet om te voldoen aan nieuwe wettelijke vereisten van GDPR. Het legt je verantwoordelijkheid vast voor het bekendmaken van gebruikers en het verkrijgen van toestemming van eindgebruikers binnen websites en applicaties (binnen de EU).

Om deze reden is het belangrijk om voor je bedrijf te overwegen of je bedrijf binnen het bereik van GDPR zal vallen bij het gebruik van Google Analytics. Bekijk of accepteer de bijgewerkte gegevensverwerkingsvoorwaarden en ga na of je voldoet aan het EU-Gebruikersbeleid.

Heb je na het lezen van deze update vragen over hoe dat precies werkt voor je website? Dat kan! Neem contact op met ons en wij helpen je graag verder.

Bron: Google Analytics

 

 

 

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen