1. Optimaliseer je ‘Google Mijn Bedrijf’-vermelding
- Maak voor jouw bedrijf een Google Mijn Bedrijf-account aan en zorg ervoor dat jouw lokale bedrijfsinformatie volledig en nauwkeurig is ingevuld.
- Vul je exacte openingstijden, contactgegevens, locatie op de kaart en andere relevante informatie aan.
- Moedig klanten aan om recensies achter te laten en reageer actief, zodat je interactie optimaal blijft.
2. Maak gebruik van lokale zoekwoorden middels SEO
- Doe een onderzoek naar lokale zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf en doelgroep. Denk aan de stad, branche of je specifieke niche.
- Optimaliseer jouw content met deze relevante lokale zoekwoorden, zodat jij op deze woorden kan scoren in de lokale zoekresultaten.
3. Besteed voldoende aandacht aan lokale content
- Schrijf interessante content, zoals blogs, nieuwsberichten of SEO-locatiepagina’s om jouw lokale doelgroep te bereiken. Deze berichten kan je specifiek richten op lokale gebeurtenissen, nieuws of activiteiten. Dit helpt jouw website om op te vallen in de lokale zoekopdrachten en zo trek je meer lokaal verkeer aan.
4. Bouw je lokale content verder uit
- Naast het genereren en implementeren van lokale content is ook het verkrijgen van relevante backlinks voor jouw website belangrijk. Backlinks vergaar je door op zoek te gaan naar relevante websites met een hoge autoriteit. Door een samenwerking met hen te realiseren kan je backlinks opbouwen die weer bij kunnen dragen aan jouw (lokale) autoriteit. Dit zorgt uiteindelijk voor kwaliteit en relevante links naar jouw website, wat resulteert in meer lokale zichtbaarheid online.
5. Optimaliseer je website voor mobiel
- Het is tegenwoordig een belangrijke must om ervoor te zorgen dat jouw website responsief is en goed werkt op mobiele apparaten. De meeste zoekopdrachten worden nu en in de toekomst voornamelijk met een smartphone uitgevoerd. Wanneer je hier geen aandacht aan besteed, kan dit onder meer ten koste gaan van je paginasnelheid en dat resulteert in ontevreden bezoekers die na 3 seconden alweer weg scrollen.
- Mobielvriendelijke websites scoren beter in rangschikking en dat is dus beter voor jouw positie in de SERP. Verder kan het de gebruikerservaring verbeteren, wat weer kan leiden tot meer conversies. En dat wil je natuurlijk!
Het is belangrijk om deze basisprincipes toe te passen op jouw website. Ze kunnen jou helpen om beter te scoren in de zoekmachine (SERP) en meer lokale potentiële klanten te werven. Lokale SEO is een voortdurend proces dat tijd en inzet vereist om effectief te zijn én te blijven. Wil jij ook een betere lokale zichtbaarheid creëren? Neem dan gerust contact met ons op. Je kan ons bereiken via info@sensmarketing.nl of bereik ons telefonisch via +31 036 30 300 61.