Beter je doelgroep bereiken met zoekmachinemarketing
De meeste bedrijven geven als belangrijkste redenen voor het inzetten van zoekmachinemarketing het beter bereiken van hun doelgroep en het halen van meer rendement uit hun website. De bedrijven die geen gebruikmaken van zoekmachinemarketing geven aan dat zij de mogelijkheden te onduidelijk vinden of simpelweg niet bekend zijn met deze nog relatief jonge marketingdiscipline.
De reisbranche, de mode en de financiële sector lopen voorop in zowel het adverteren in de zoekmachines als het optimaliseren van hun website om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. De overheid, de detailhandel en de bouw scoren aanzienlijk minder dan het gemiddelde.
Zoekmachinemarketing essentieel
Naast de verschillen zijn er ook voldoende overeenkomsten tussen de verschillende branches. Zo zijn alle bedrijven even stellig in de mate belangrijkheid van zoekmachinemarketing. Allemaal vinden zij dit namelijk op zijn minst `belangrijk’, maar vaak zelfs `essentieel’. Circa een derde van de bedrijven die aan zoekmachinemarketing doen, besteedt dit uit aan een professioneel bureau. Over het algemeen zijn deze bedrijven meer tevreden over de resultaten dan degene die het in eigen beheer doen.
Afhankelijk van de branche zegt 80 tot zelfs 100 procent van de bedrijven van plan te zijn zoekmachinemarketing in te (blijven) zetten in de toekomst. Alleen bij de overheid ligt dit getal op respectievelijk 20% (adverteren) en 40% (optimalisatie). Zij geven als reden dat de overheid geen commerciële inslag heeft.