Onverwachte extra kosten
Laten we eerlijk zijn, niemand houdt van onverwachte kosten. Dit is ook een veelvoorkomende reden om een bestelling niet af te maken. Dit kunnen onverwachte verzendkosten zijn, kosten die horen bij betaalmogelijkheden of minimale kosten om af te rekenen. Onze tip: wees duidelijk over eventuele extra kosten, het liefst al in het begin van het aankoopproces. Zo komt de consument niet voor verrassingen te staan!
Verplicht een account aanmaken
Wanneer je eenmalig een aankoop doet op een webshop is het erg vervelend als je de bestelling niet kunt afmaken omdat je een account moet creëren. Dit kan irritatie opwekken, want als consument wil je de aankoop zo snel mogelijk voltooien.
De twee belangrijkste redenen waarom mensen het liefst geen account aanmaken bij een eenmalige aankoop: privacy en tijd. Consumenten vinden het vervelend om gegevens achter te laten. Daarnaast kost het aanmaken van een account voor de meeste mensen te veel tijd. Daarom is het belangrijk om jouw klanten de keuze te geven om de bestelling te plaatsen als gast of een account aan te maken.
Errors op de website
Niets is zo vervelend als het krijgen van een error op een website. Helemaal wanneer je al bezig bent met het plaatsen van een bestelling. Dit kan er bij veel consumenten voor zorgen dat zij de aankoop niet afronden en bij de concurrent op bezoek gaan. En dan ben jij je klant kwijt.
Errors op de website geven een slechte gebruikservaring. Daarnaast zijn errors op de website te linken aan een onveilige en niet-betrouwbare website. Zorg er daarom altijd voor dat errors op de website opgelost zijn en veiligheidselementen zoals een SSL-certificaat of andere keurmerken getoond worden aan de websitebezoeker.
Gebruiksvriendelijke website
Gebruiksvriendelijkheid van een website heeft invloed op de intentie van de bezoekers om gebruik te maken van jouw website. Hoe lang blijven de bezoekers op de website? Gaan ze een contactformulier invullen? Wordt er een aankoop gedaan? De ongebruiksvriendelijkheid van een website kan al in de kleinste details zitten. Denk aan onduidelijke navigatie, laadtijd en te veel witruimte op pagina’s.
Voor mobiele websitegebruikers kan het bijvoorbeeld erg vervelend zijn als er te veel onnodige tekst op een pagina staat en je niet snel kunt navigeren naar een product of andere pagina. En aangezien het percentage mobiele websitebezoekers enorm stijgt, is het ook belangrijk om de mobielvriendelijkheid van jouw website na te gaan.
Onduidelijke of te lange levertijd
Een goede klantervaring maakt de kans groter dat jouw klanten terugkomen én anderen vertellen over jouw webshop. Helaas kan een onduidelijke levertijd of te lange levertijd ervoor zorgen dat je punten misloopt in de klantervaring. En dat wil je niet! Wees daarom ook duidelijk over de levertijd en zorg ervoor dat je klanten goed geïnformeerd worden over de levering van de producten.
Maak klanten van jouw websitebezoekers!
Naast deze punten kunnen er natuurlijk nog meer elementen zijn die het bestelproces hinderen of vertragen. Benieuwd hoe de conversiekillers van jouw website verbeterd kunnen worden? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op per mail info@sensmarketing.nl of bel 036 – 3030061.