Waarom gratis productvermeldingen in Google Shopping
Hoewel de plannen om gratis productvermeldingen op te nemen op de resultatenpagina van Google Shopping al langer op de plank lagen, zijn deze er snel vanaf gehaald. Volgende week gaat deze wijziging geïntroduceerd worden in de Verenigde Staten en de reden daarvoor is tweeledig. Aan de ene kant natuurlijk het Coronavirus, de reden dat de plannen naar voren zijn verschoven. Aan de andere kant de steeds groter wordende invloed van Amazon.
Invloed van het Coronavirus
Niet gek natuurlijk in deze tijd van Corona dat Google met deze verandering komt. Een goed uitgedachte e-commercestrategie is nu van cruciaal belang en goed gevonden worden is daarbij fundamenteel. Hoewel de betaalde Shopping advertenties nog steeds prominent aan de boven- en onderkant blijven verschijnen en ook op de normale zoekresultatenpagina, zullen gratis resultaten hun intreden doen op de resultatenpagina van Google Shopping. De productcarrousel blijft daarbij ook bestaat uit puur betaalde advertenties.
De invloed van Amazon op Google’s productvermeldingen
Naast het Coronavirus is ook Amazon een grote reden om deze gratis resultaten te gaan tonen. De e-commerce gigant pakt namelijk een steeds groter deel van de taart als het aankomt op product gerelateerde zoekopdrachten en advertenties. In Amazon is het al mogelijk om gratis getoond te worden. Om een groter aanbod in Google Shopping te creëren is het dan ook van belang om gratis resultaten op te nemen.
Waarom advertenties nog steeds van belang zijn
Klinkt natuurlijk hartstikke mooi, gratis gevonden worden op de resultatenpagina van Google Shopping, maar hier kleven natuurlijk ook nadelen aan. Nadelen waardoor advertenties voor Google Shopping nog steeds van cruciaal belang blijven. De gratis resultaten zullen een enorme verhoging van het aantal producten beteken en dus meer concurrentie. Om toch prominent aanwezig te blijven op de belangrijkste plekken, zijn advertenties in de zoekresultaten onmisbaar.
Het maximale uit Google Shopping halen? Neem contact op
Wil je het maximale uit jouw producten halen en de omzet verhogen? Met onze Google Shopping dienstverlening zorgen we ervoor dat dit goed komt. Neem vandaag nog contact met ons op via + 31 36 30 300 61 of maak gebruik van ons contactformulier.