1. Het einde van de gemiddelde positie
In september is het officieel geworden dat Google stopt met het weergeven van de gemiddelde positie. Door deze Google Ads-update wordt er als basis indicator nu niet alleen meer gekeken naar het bod en de kwaliteitsscore. Google heeft de meetwaarde dusdanig aangepast naar nieuwere en precieze meetwaarden zoals hoogste vertoningspercentage, hoogste vertoningsaandeel, etc…
2. De ontwikkeling van zin match & brede match modifier
Vooraf aan deze aankondiging waren meervoudsvormen en spelfouten de enige varianten die een woordgroep of modifier voor breed zoeken konden activeren. Per eind juli werd het echter mogelijk dat dezelfde zoekopdracht voor meerdere, vergelijkbare varianten wordt weergegeven. Hierbij gaat het om de intentie achter de zoekodpracht en niet meer de precieze zoekopdracht.
3. Nieuwe toevoeging voor Search Advertising
Google kondigde het debuut aan van affiniteitsdoelgroepen in het zoeknetwerk en seizoen segmenten voor in-market-doelgroepen. Voor affiniteitsdoelgroepen gebruikt Google factoren zoals zoekgeschiedenis en de regelmatig bezochte webpagina’s, je kunt nu dus je zoek campagne verfijnen door deze doelgroep te combineren met de zoekwoorden om zo gericht mogelijk je target publiek te benaderen. Seizoen segmenten voor in-market-doelgroepen, waarbij Google het bereik van actief zoekende gebruikers (die op onderzoek zijn naar een dienst of product) beperkt. Door de update is het mogelijk om met seizoensgebonden segmenten in contact te komen.
4. Een langverwachte tool voor Audience Expansion
Met deze tool kan je je display-campagnes laten groeien door nieuwe gebruikers te bereiken die zich hetzelfde gedragen als de gebruikers die je al target. Vergelijk het met de Facebook lookalike tool. Nieuwe potentiële bezoekers worden getarget op basis van al bestaande gebruikers. Hiermee kan je een mooie boost geven aan impressies, kliks en conversies zonder je budget aan te raken.
5. Het stoppen van versnelde weergave
Hoewel pas definitief niet meer beschikbaar per 1 mei van dit jaar, is er in 2019 aangekondigd dat er geen versnelde weergave meer beschikbaar zijn voor Search- en Shopping-campagnes met een uitzondering voor display- en videocampagnes.
- Standaardweergave: Google verspreidt de weergave van uw advertenties gedurende de hele dag (of volgens het schema dat u heeft ingesteld).
- Versnelde weergave: Google neemt uw advertenties op in elke veiling waarvoor ze in aanmerking komen totdat uw dagbudget op is.
Volgens de logica van Google: voor een klein of middelgroot bedrijf dat met een beperkt dagbudget werkt, is versnelde levering niet kosteneffectief. Omdat veilingprijzen gedurende de dag fluctueren, is het vaak het beste voor kleine budget adverteerders om te kiezen voor standaard weergave.
6. De introductie van lead form ad extensions
Door de kleine schermen en weinig geduld is het moeilijk om gebruikers direct te laten converteren via hun smartphone of tablet. Google introduceert lead-forms. Met dit formulier worden contactgegevens van potentiële klanten verzameld. Gebruikers worden met dit formulier in staat gesteld om het formulier in te vullen zonder dat ze daarvoor de website hoeven te bezoeken. Dit formulier kan wonderen doen voor je conversiepercentage.
7. De komst van conversies op campagneniveau
Het bijhouden van conversies is een essentieel onderdeel van elk Google Ads-account. Je kunt nu precies aangeven welk conversiedoel je wilt bij welke campagne. Zo worden je andere conversiedoelen niet gekoppeld aan een campagne die er niet bij hoort. Door deze update heeft Google zijn algoritmen beter uitgerust zodat die zich kan optimaliseren voor jouw campagnedoelen.
8. Een bumper advertentie maker voor iedereen
Bumper advertentie maker is een tool waarmee iedereen een video korter dan 90 seconden kan maken met een reeks bumper advertenties die klaar zijn voor YouTube. Volgens Google is een serie van drie bumper advertenties efficiënter dan een enkele advertentie van 30 seconden. Gratis voor alle adverteerders is er nu de bumper machine. Iedereen kan een relatief korte video maken met YouTube advertenties.
9. Door gebruikers gegenereerde afbeeldingen in Shopping-recensies
Google heeft in de nieuwste update ervoor gezorgd dat klanten een foto bij hun Google shopping recensie kunnen plaatsen. Sommige mensen shoppen nog steeds liever in de fysieke winkel zodat ze kunnen zien hoe de kleren eruitzien. Met foto’s van andere klanten kunnen ze al zien hoe het product eruitziet.
10. Video’s in Responsive Display Ads
Wat was dit ook alweer? U schrijft uw tekst en u levert (bewegende) afbeeldingen in zoals bijvoorbeeld stilstaande afbeeldingen, gifs of video’s; vervolgens wordt door Google’s algoritmen bepaald welke tekst/afbeelding-combinatie geschikt is. Wat zijn de voordelen van deze update?
Meer vertoningen: Google geeft de voorkeur aan Responsive Display Ads boven standaard Banner Ads.
Meer klikken: Responsive Display Ads – vooral die met video-inhoud – zijn aantrekkelijker dan standaard Banner Ads.
Meer toegankelijkheid: in tegenstelling tot standaard Banner Ads (waarbij tijd, middelen en kennis nodig zijn om continu te optimaliseren – gebeurt dit bij Responsieve Display Ads semi-automatisch.
11. Gallery Ads
De laatste update van Google is een hele interessante update. In mei 2019 kondigde Google een feature die de mogelijkheid geeft om afbeeldingen te vertonen bij zoekadvertenties. Het geeft jou als adverteerder de mogelijkheid om een goede impressie van jouw merk of product weer te geven. Gallery Ads is vooral interessant voor mobiel omdat de advertenties in de vorm van een swipe-able carousel worden weergegeven. Google heeft aangetoond dat dit soort advertenties tot 25% meer interactie leidt, waarbij een interactie een swipe of click is.