Algemene Voorwaarden
ARTIKEL 1 – DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en Opdrachtgever.
1.2 Deze algemene voorwaarden betreffen voorwaarden in de zin van art. 6:231 e.v. BW. Van deze voorwaarden afwijkende afspraken c.q. bedingen zijn voor opdrachtnemer slechts bindend voor zover deze door haar schriftelijk of per e-mail zijn bevestigd.
1.3 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Diensten: werkzaamheden verband houdende met online marketing en online presentatie van Opdrachtgever op het world wide web en wel in de breedste zin van het woord, e.e.a. zoals nader omschreven in de tussen partijen tot stand gekomen Overeenkomst.
Opdrachtnemer: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid SenS Online Solutions B.V., KvK-nummer 77705343, kantoorhoudende te Almere, aan de Verlengde Duinvalleiweg 102, (1361 BR).
Opdrachtgever: de wederpartij(en) van opdrachtnemer, zijnde een consument, een natuurlijk persoon handelende in de uitoefening van een beroep of bedrijf, dan wel een rechtspersoon;
Overeenkomst/Overeenkomsten: de door opdrachtnemer in het kader van deze algemene voorwaarden aangeboden en te leveren diensten, die schriftelijk of elektronisch door Opdrachtgever zijn geaccepteerd en tegen vergoeding van de overeengekomen prijs.
Partijen: Opdrachtgever en Opdrachtnemer gezamenlijk.
Prijs: de tussen partijen overeengekomen vergoeding voor het uitvoeren van de diensten door Opdrachtnemer.
Website Optimalisatie Plan: Een schriftelijk of elektronisch document dat door Opdrachtnemer is opgesteld en het plan van aanpak aangaande websiteoptimalisatie ten behoeve van Opdrachtgever bevat.
Project: een Overeenkomst die betrekking heeft op de totstandbrenging van een eindproduct (bijvoorbeeld een website, webshop e.d.).
ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, orderbevestigingen en overeenkomsten van/tussen opdrachtnemer en Opdrachtgever, tenzij tussen partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2 De algemene voorwaarden van de Opdrachtgever zijn niet van toepassing en worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.3 Opdrachtnemer is slechts aan orders, Overeenkomsten of wijzigingen daarvan en/of aanvullingen daarop gebonden, nadat opdrachtnemer daarmee uitdrukkelijk schriftelijk akkoord is gegaan.
2.4 Deze algemene voorwaarden worden als bestendig gebruikelijke voorwaarden van opdrachtnemer geacht tevens van toepassing te zijn verklaard op (toekomstige) vervolg-, en/of aanvullende aanbiedingen alsmede op Overeenkomsten of de totstandkoming en/of uitvoering daarvan.
ARTIKEL 3 – AANBIEDINGEN
3.1 Alle aanbiedingen van opdrachtnemer zijn herroepelijk, tenzij in een aanbieding anders is vermeld.
3.2 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor een verzoek tot het uitvoeren van diensten krachtens Overeenkomst zonder vermelding van redenen te weigeren.
3.3 In geval blijkt dat de Overeenkomst als gevolg van onvoorziene omstandigheden slechts gewijzigd kan worden uitgevoerd, treedt de partij die het eerst met deze omstandigheid bekend wordt in overleg met de andere partij. Opdrachtnemer vermeldt aan Opdrachtgever de financiële consequenties van de wijziging.
3.4. Wijzigingen in de Overeenkomst zijn slechts geldig voor zover deze schriftelijk of elektronisch zijn geaccordeerd aan Opdrachtgever door opdrachtnemer.
ARTIKEL 4 – UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
4.1 Opdrachtnemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Opdrachtnemer zal zich inspannen om de werkzaamheden naar behoren en zorgvuldig te verrichten, alsmede de belangen van de Opdrachtgever naar beste weten te behartigen. Opdrachtnemer kan echter niet garanderen dat met de werkzaamheden steeds het door Opdrachtgever gewenste resultaat bereikt wordt en als zodanig rust op Opdrachtnemer een inspanningsverbintenis, tenzij uit de Overeenkomst blijkt dat een specifiek eindresultaat met de klant is overeengekomen (zoals bijvoorbeeld het opleveren van een website).
4.2 Opdrachtnemer is bevoegdheid om waar nodig derden in te schakelen en eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van derden mede namens Opdrachtgever te aanvaarden. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van de ingeschakelde derde(n), behoudens opzet of grove schuld van Opdrachtnemer zelf.
4.3 De uitvoering van de Overeenkomst geschiedt uitsluitend ten behoeve van de Opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen. De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen vorderingen van derden die stellen schade te hebben gelden door of verbandhoudend met de door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever verrichte werkzaamheden.
4.4 Opdrachtnemer heeft het recht de prijs voor de door haar verleende diensten aan te passen ingeval van door Opdrachtgever gewenste wijzigingen in het overeengekomen projectvoorstel, de offerte of de Overeenkomst, onder andere ten aanzien van de opzet, functionaliteit, de invulling, de methode, de omvang, de analyse, en/of de rapportering die in overleg met of op verzoek van de Opdrachtgever plaatsvinden.
4.5 Is binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit slechts een indicatieve termijn en nimmer een fatale termijn, tenzij anders overeengekomen. Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor de financiële gevolgen van de overschrijding van een overeengekomen termijn.
4.6 Rapportering door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever vindt plaats binnen alle redelijkheid en naarmate de uitvoering van de Overeenkomst vordert, tenzij in de offerte en/of de Overeenkomst een andere frequentie is overeengekomen.
4.7 De in de rapporteringen van Opdrachtnemer genoemde bedragen en/of aantallen ten aanzien van het mediagebruik zijn louter indicatief van aard en aan deze bedragen en/of aantallen kunnen geen rechten worden ontleend. Indien deze gerapporteerde bedragen en/of aantallen ten aanzien van het mediagebruik afwijken van het bedrag en/of de aantallen die op een factuur door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht, dan gelden de in de factuur genoemde bedragen en/of aantallen als de daadwerkelijke bedragen en/of aantallen.
4.8 Opdrachtgever is verplicht om in redelijkheid haar medewerking te verlenen aan de uitvoering van de Overeenkomst. Er dient derhalve actief te worden gereageerd om verzoeken van Opdrachtnemer ter zake van voor haar noodzakelijk geachte feiten, vraagstukken en overige input ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst door Opdrachtnemer. Bij uitblijven van deze medewerking is Opdrachtnemer gerechtigd haar diensten op te schorten totdat (volledig) door Opdrachtgever is voldaan aan haar medewerkingsverplichting.
ARTIKEL 5 – INTELLECTUEEL EIGENDOM
5.1 Alle intellectuele eigendomsrechten, waaronder het auteursrecht, voortkomend uit de door Opdrachtnemer verleende diensten, komen geheel en exclusief toe aan Opdrachtnemer. Opdrachtgever erkent deze rechten en zal zich van iedere inbreuk daarop onthouden. Alle in het kader van enige dienst door Opdrachtnemer tot stand gebrachte documenten, rapportages, geleverde en geoptimaliseerde webpagina’s en adviezenrapportages blijven eigendom van Opdrachtnemer. Nadat de Overeenkomst tot een einde komt heeft Opdrachtnemer derhalve het recht om Opdrachtgever te verzoeken deze IE te verwijderen of aan haar retour te zenden. Verzuimt Opdrachtgever aan deze verzoeken te voldoen, verbeurt zij aan Opdrachtnemer, zonder dat nadere ingebrekestelling vereist is, een direct opeisbare contractuele boete van € 2.500,=, te vermeerderen met een boete van in totaal € 100,= per dag zolang als dat de overtreding voortduurt (en met een maximum van
€ 30.000), onverminderd het recht van Opdrachtnemer om nakoming van de overtreding bepaling en/of aanvullende/volledige schadevergoeding te vorderen voor zover haar schade hoger is dan de contractuele boete.
5.2 Het is Opdrachtgever verboden om vertrouwelijke informatie aangaande Opdrachtnemer en haar dienstverlening aan derden te openbaren/mede te delen. Wachtwoorden en accountgegevens dienen gedurende het bestaan van de Overeenkomst geheim te blijven en mogen niet met derden gedeeld worden. Opdrachtgever dient er daarnaast voor te zorgen dat voor de uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijke accounts, log ins, et cetera, niet opgeschort of verwijderd worden zonder medeweten van Opdrachtnemer. Voldoet Opdrachtgever niet aan deze voorwaarden, verbeurt zij aan Opdrachtnemer, zonder dat nadere ingebrekestelling vereist is, een direct opeisbare contractuele boete van € 500,=, te vermeerderen met een boete van in totaal € 50,= per dag zolang als dat de overtreding voortduurt (en met een maximum van € 3.000,=), onverminderd het recht van Opdrachtnemer om nakoming van de overtreding bepaling en/of aanvullende/volledige schadevergoeding te vorderen voor zover haar schade hoger is dan de contractuele boete.
5.3 Het Website Optimalisatie Plan dat door Opdrachtnemer wordt geschreven voor de Opdrachtgever, is enkel te gebruiken door de Opdrachtgever, tenzij anders overeengekomen. Het gebruik van het Website Optimalisatie Plan door andere bedrijven/partijen dan de Opdrachtgever is verboden, evenals het kopiëren hiervan en/of verveelvoudigen. Overtreedt Opdrachtgever artikel 5.3 dan verbeurt zij aan Opdrachtnemer, zonder dat nadere ingebrekestelling vereist is, een direct opeisbare contractuele boete van € 5.250,= per afzonderlijke overtreding, per afzonderlijke overtreding te vermeerderen met een boete van in totaal € 1.000,= per dag zolang als dat de overtreding voortduurt (en met een maximum van € 60.000 per afzonderlijke overtreding), onverminderd het recht van Opdrachtnemer om nakoming van de overtreding bepaling en/of aanvullende/volledige schadevergoeding te vorderen voor zover haar schade hoger is dan de contractuele boete.
5.4 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden ter zake van intellectueel eigendomsrechten met betrekking tot de publicatie van de aan haar door of zijdens Opdrachtgever verstrekte teksten, afbeeldingen of andere gegevens. Hierbij geldt dat tussen partijen zal gelden dat digitale beelden van netwerken van derden niet aan Opdrachtgever toebehoren, behoudens tegenbewijs van Opdrachtgever.
ARTIKEL 6 – CONTRACTDUUR EN BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
6.1 Een Overeenkomst wordt aangegaan voor een initiële periode van zes (6) maanden, dan wel voor de duur van een overeengekomen Project.
6.2 Een Overeenkomst voor bepaalde tijd of voor de duur van een project is niet tussentijds opzegbaar.
6.3 Een Overeenkomst voor bepaalde tijd wordt na afloop automatisch verlengd voor onbepaalde tijd en tegen dezelfde voorwaarden als de voorliggende periode (met dien verstande dat Opdrachtgever de prijzen voor haar dienstverlening aanpast aan de op dat moment geldende tarieven), behoudens opzegging per aangetekende brief en met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste drie (3) maanden tegen het einde van de bepaalde tijd als bedoeld in artikel 6.1. Vindt geen tijdige opzegging plaats, dan zal de Overeenkomst voor onbepaalde tijd worden verlengd en kan pas worden opgezegd ná het verstrijken van de bepaalde tijd (en met een opzegtermijn van 3 maanden, gerekend vanaf de dag van opzegging. Deze laatstbedoelde dag dient te liggen ná het verstrijken van de bepaalde tijd als bedoeld in artikel 6.1.
6.4 Opzegging van een Overeenkomst voor onbepaalde tijd geschiedt per aangetekende brief en met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden.
6.5 Gedeeltelijke opzegging van een Overeenkomst is niet mogelijk bij een Overeenkomst voor bepaalde tijd als bedoeld in artikel 6.1. Gedeeltelijke opzegging van een Overeenkomst voor onbepaalde tijd geschiedt met inachtneming van hetgeen is bepaald in artikel 6.3.
6.6 Prijsaanpassing als bedoeld in artikel 6.3 geeft geen recht tot ontbinding voor de Opdrachtgever.
6.7 Een Overeenkomst voor de duur van een project eindigt bij voltooiing van het project.
6.8 In geval een partij surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement komt te verkeren, heeft de andere partij het recht de Overeenkomst zonder rechtelijke tussenkomst op te zeggen.
ARTIKEL 7 – VERBOD OP OVERNAME PERSONEEL
7.1 Het is Opdrachtgever, zonder schriftelijke of elektronische toestemming van opdrachtnemer, verboden gedurende de looptijd van de Overeenkomst tussen Opdrachtgever en opdrachtnemer, alsmede gedurende een periode van twaalf (12) maanden na beëindiging daarvan, arbeidskrachten (daaronder begrepen zzp’ers) in dienst te nemen, respectievelijk op enigerlei wijze, direct of indirect, en zonder medeweten van opdrachtnemer, in te (laten) zetten voor het verrichten van Diensten ten behoeve van Opdrachtgever.
7.2 Overtreding van het in artikel 7.1 genoemde verbod leidt tot verbeurte van een contractuele boete van € 15.000,00 per overtreding, vermeerderd met een contractuele boete van € 1.500,00 per dag dat de overtreding voortduurt, onverminderd het recht van Opdrachtnemer om volledige schadevergoeding te vorderen voor zover die schade hoger is dan de boetes, alsmede onverminderd het recht van Opdrachtnemer om nakoming van artikel 7.1 van Opdrachtgever te vorderen.
ARTIKEL 8 – BETALINGSVOORWAARDEN
8.1 Alle in de Overeenkomst, offertes of aanbiedingen benoemde prijzen zijn in Euro en exclusief btw, tenzij anders is vermeld.
8.2 Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldende in de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, zoals medegedeeld aan Opdrachtgever, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen. Wanneer er geen uurtarieven afgesproken zijn, wordt het algemene uurtarief van Opdrachtnemer aangehouden dat op het moment van het sluiten van de Overeenkomst actueel is.
8.3 Betaling door Opdrachtgever van de aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen dient, zonder dat Opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting, opschorting of verrekening, te geschieden binnen 30 dagen na de factuurdatum, tenzij anders overeengekomen. De dag van betaling is de dag van bijschrijving van het verschuldigde op de rekening van Opdrachtnemer.
8.4 Als Opdrachtgever niet binnen de termijn van 30 dagen heeft betaald, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is Opdrachtnemer gerechtigd om vanaf dat moment de wettelijke (handels)rente in rekening te brengen.
8.5 Indien Opdrachtgever met tijdige betaling in gebreke blijft, is Opdrachtnemer gerechtigd de verschuldigde bedragen te verhogen met incassokosten zijnde 15% van het openstaande bedrag met een minimum van € 150,00 en die kosten op Opdrachtgever te verhalen. De vergoeding van de gemaakte kosten beperkt zich niet tot de eventueel door de rechter vastgestelde kostenveroordeling.
8.6 In geval van meerdere partijen een Overeenkomst met Opdrachtnemer sluiten dan zijn deze partijen gezamenlijk Opdrachtgever en uit dien hoofde hoofdelijk aansprakelijk voor de vorderingen die voor Opdrachtgever voortvloeien uit de Overeenkomst (inclusief de verschuldigde rente(n) en kosten).
8.7 Als de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, of als Opdrachtgever nalaat een voorschot dan wel een declaratie binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn te voldoen dan is Opdrachtnemer gerechtigd om van Opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door Opdrachtnemer te bepalen vorm. Als Opdrachtgever nalaat om de verlangde zekerheid te stellen dan is Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
ARTIKEL 9 AANSPRAKELIJKHEID
9.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van een gebrekkige of niet-tijdige uitvoering van de Overeenkomst, noch is zij aansprakelijk voor enige andere, directe en/of indirecte schade, letsel(schade) daaronder begrepen, van Opdrachtgever, tenzij die schade is te wijten aan grove schuld, roekeloosheid of opzet.
9.2 In geval een beroep van Opdrachtnemer op artikel 14.1 in rechte niet wordt gehonoreerd, dan is de maximale aansprakelijkheid voor schade voor rekening van Opdrachtnemer genormeerd krachtens de artikelen 9.3 tot en met 9.7 van deze algemene voorwaarden.
9.3 In geval van overmacht zoals beschreven in artikel 10 is Opdrachtnemer niet aansprakelijk.
9.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door daden of nalatigheid van derden, e.e.a. voor zover deze derden niet door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn betrokken.
9.5 In geval tijdens de uitvoering van de Overeenkomst schade, ongeacht haar oorzaak, ontstaat waarvoor Opdrachtnemer in rechte aansprakelijk wordt gehouden bij gerechtelijke uitspraak, is Opdrachtnemer slechts aansprakelijk voor directe schade, d.w.z. vergoeding van de bedragen die het directe gevolg zijn van het schadeveroorzakende feit waarvoor Opdrachtnemer alsdan aansprakelijk is. Iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, daaronder begrepen aanvullende schadevergoeding in welke vorm dan ook, vergoeding van indirecte schade of gevolgschade. Dit artikellid vindt geen toepassing voor zover de schade het gevolg is van opzettelijk of bewust roekeloos handelen van Opdrachtnemer.
9.6 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is te allen tijde beperkt tot het bedrag van de krachtens de Overeenkomst overeengekomen prijs per maand of per project, doch met een maximum van
€ 10.000,00 per schadegebeurtenis. Dit artikellid vindt geen toepassing voor zover de schade het gevolg is van opzettelijk of bewust roekeloos handelen van Opdrachtnemer.
9.7 Het bepaalde in dit artikel evenals alle andere beperkingen en uitsluitingen van aansprakelijkheid genoemd in deze algemene voorwaarden gelden mede ten gunste van alle (rechts)personen waarvan Opdrachtnemer zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient.
9.8 Rechtsvorderingen van Opdrachtgever tot vergoeding van haar schade, ongeacht haar grondslag, vervallen indien zij worden ingesteld na verloop van één jaar na uitvoering van het desbetreffende onderdeel van de Overeenkomst waaromtrent een vordering wordt gepretendeerd.
ARTIKEL 10 – OVERMACHT
10.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van vertraagde, gebrekkige of onmogelijke nakoming van haar verplichtingen in geval van overmacht. Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Onder overmacht valt in ieder geval: staking, bovenmatig ziekteverzuim van het personeel, een (tijdelijk) tekort van personeel, het uitvallen of niet beschikbaar zijn van internetvoorzieningen in de ruimste zin van eht woord, brand-, bedrijfs- en technische storingen binnen het kantoor of bij de door Opdrachtnemer ingeschakelde externe partijen, pandemie, oorlog en oorlogsgevaar, oproer, gehele of gedeeltelijke mobilisatie en/of maatregelen van de Nederlandse en/of een vreemde overheid. Opdrachtnemer dient onverwijld mededeling aan Opdrachtgever te doen zodra een overmachtssituatie tot haar kennis komt.
10.2 In geval Opdrachtnemer als gevolg van overmacht redelijkerwijs geen nakoming van de Overeenkomst kan worden verlangd, heeft Opdrachtnemer het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, dan wel de Overeenkomst te annuleren zonder tot enige schadevergoeding jegens Opdrachtgever te zijn gehouden. Deze mogelijkheid ontstaat nadat de overmachtssituatie ten minste twee volle maanden heeft voortgeduurd en aan het einde van die twee maanden niet door Opdrachtnemer kan worden aangetoond dat zij binnen 14 dagen alsnog volledig aan de Overeenkomst kan voldoen.
10.3 Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke Overeenkomst.
10.4 Opdrachtnemer is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor downtime, offline zijn van websites en het niet werken van pagina’s binnen websites van websites die door Opdrachtnemer zijn gebouwd, dan wel door externe partijen. Opdrachtnemer kan daarom ook niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade opgelopen aan het niet online zijn of door eventuele misgelopen inkomsten.
10.5 Opdrachtnemer is bij de bouw van websites en webshops afhankelijk van servers van externe partijen en hostingpartijen. Opdrachtnemer kan klanten ondersteunen met het inregelen en advies geven omtrent hosting en servers, maar is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor de werkzaamheden, werking of status van de servers, externe partijen of andere externe partijen betrokken bij een project of website.
ARTIKEL 11 – PRIJSWIJZIGINGEN
11.1 De prijzen voor de dienstlevering van Opdrachtgever worden jaarlijks (op 1 januari van enig kalenderjaar) geïndexeerd aan de hand van de Consumentenprijsindex van het CBS (2015=100). Opdrachtgever hanteert de jaarindex. De te indexeren prijs wordt vermenigvuldigd met het quotiënt van de indexcijfers van twee opeenvolgende voorliggende jaren met hetzelfde referentie- of basisjaar (2015=100). Voor 2024 zijn dat de jaren 2022 en 2023, voor 2025 de jaren 2023 en 2024, et cetera. De indexering vindt plaats zonder dat Opdrachtnemer Opdrachtgever daarover nader hoeft te informeren.
11.2 Behoudens in het geval in deze algemene voorwaarden anders is bepaald treden alle andere wijzigingen in tarieven in werking één (1) maand na de bekendmaking daarvan aan Opdrachtgever. Indien Opdrachtgever niet instemt met andere prijswijzigingen dan die zijn genoemd in artikel 11.1 is Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst te beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van een maand, tenzij in de algemene voorwaarden is bepaald dat voor een bepaalde prijswijziging opzegging of ontbinding is uitgesloten. De opzeggingsbevoegdheid vervalt in geval Opdrachtgever deze beëindiging niet binnen 30 dagen nadat zij door Opdrachtnemer in kennis is gesteld van een prijsverhoging ex artikel 11.2.
ARTIKEL 12 – BEWIJS
12.1 Behoudens tegenbewijs zijn ter zake van Overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn en de hieruit voortvloeiende Overeenkomsten de administratieve gegevens van opdrachtnemer beslissend.
ARTIKEL 13 – KLACHTEN
13.1 Klachten van Opdrachtgever over de uitvoering van (een onderdeel van) de Overeenkomst door Opdrachtnemer dienen schriftelijk, dan wel elektronisch en vergezeld van voldoende argumentatie c.q. onderbouwing aan opdrachtnemer kenbaar gemaakt te worden. Klachten dienen binnen bekwame tijd nadat de klacht is ontstaan te worden geopenbaard. Een klacht is in ieder geval niet binnen bekwame tijd kenbaar gemaakt wanneer de klacht niet binnen 8 werkdagen, gerekend vanaf de dag dat de werkzaamheden waarover de klacht bestaat door Opdrachtnemer zijn gefactureerd., op voorgeschreven wijze aan Opdrachtnemer kenbaar zijn gemaakt.
13.2 Overtreding van hetgeen in artikel 13.1 is bepaald leidt tot verval van recht aan de zijde van Opdrachtgever.
13.3 Klachten doen niet af aan de betalingsverplichting(en) van Opdrachtgever. Ook in geval sprake is van een klacht is een beroep op opschorting of verrekening uitgesloten.
ARTIKEL 14 – TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN
14.1 Op Overeenkomsten tussen partijen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
14.2 Alle geschillen tussen partijen die uit enige Overeenkomst voortvloeien zullen door de meest gerede partij worden voorgelegd aan de ter zake absolute en relatief bevoegde Nederlandse rechter.
14.3 Indien krachtens gerechtelijke uitspraak één of meerdere artikelen van deze voorwaarden worden vernietigd of anderszins buiten toepassing worden verklaard, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen partijen in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen op te nemen, welke de nietige/vernietigde zullen vervangen.
14.4 In geval sprake is van strijdigheden tussen deze algemene voorwaarden en de Overeenkomst dan prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.
14.5 Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen volledig van toepassing. Opdrachtnemer zal dan in overleg met Opdrachtgever treden ten einde nieuwe bepalingen ter vervanging overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
ARTIKEL 15 – DISCLAIMER
15.1 De informatie op de website van Opdrachtnemer wordt met zorg samengesteld. Desalniettemin is het mogelijk dat deze informatie onvolledig is en/of onjuistheden bevat. Opdrachtnemer sluit alle aansprakelijkheid uit voor enigerlei directe of indirecte schade, van welke aard dan ook, voortvloeiende uit het gebruik van deze website en/of de informatie die via deze website is verkregen.