De definitie
Het gedeelte onderaan een website wordt ook wel een footer genoemd. Deze ruimte wordt vaak gevuld met links, vandaar de term footer links.
De mythe
Er zijn mensen die beweren dat footer links geen invloed meer hebben voor de positie in de organische zoekresultaten van Google. Dat komt door de recente update van Google genaamd de Page lay-out algoritme. Door deze update herkent Google waar de links op een site staan. Hierdoor herkent Google waar de links zich plaatsvinden op een bepaalde pagina.
De mythe ontkracht
Uit de praktijk blijkt dat footer link nog steeds van waarde kunnen zijn. Op onderstaande afbeelding staan cijfers van het aantal (googlebot)crawls. Het aantal crawls betekent het aantal keren dat Google de site bezoekt.
Het aantal keren dat Google de website bezocht is flink gestegen door het uitbreiden van het aantal links in de footer. Voor de meeste mensen klinkt dat logisch, want de website wordt actiever onderhouden. Naast de stijging in het aantal bezoekers, zorgde het ook voor een stijging in de organische zoekresultaten van Google. De site uit het voorbeeld steeg van positie 10 naar positie 3. Daaruit blijkt dat de footer links nog wel degelijk invloed hebben op de positie in de organische zoekresultaten van Google.