Opt-in voor e-mail marketing verplicht
De Dutch Dialogue Marketing Association sprak destijds liever over ‘business-to-business e-mail marketing’. Voorheen was het al verplicht om ontvangers de mogelijkheid te bieden zich af te melden. Nu moeten medewerkers zich expliciet aanmelden. Daardoor krijgen marketeers wel de zekerheid dat de mensen die worden gemaild de informatie ook echt willen ontvangen.
Expliciete opt-in
Vanaf juli is er een expliciete opt-in nodig van bedrijven en houders van een zakelijk e-mailadres om commercie mail te versturen naar die adressen. “U mag er daarbij niet vanuit gaan dat mensen die nooit hebben geklaagd over uw mailings, daarmee toestemming hebben gegeven. Opt-in wil zeggen expliciete toestemming. Stilzwijgen is niet genoeg – wie weet gooit men die mails wel ongelezen weg”, waarschuwt ICT Recht.
De OPTA pakt spammers streng aan. Vorig jaar deelde de instantie een boete uit aan twee spammers voor berichten die thuiswerk beloofden, maar in werkelijkheid bellers via 0900-nummers aan het lijntje hielden. De bellers stonden minutenlang in de wacht, of werden door speciaal daartoe geïnstrueerde telefonistes zo lang mogelijk aan de lijn gehouden. Voor de 4,5 miljoen rondgestuurde berichten kregen de spammers de hoogste boete in de Nederlandse spam geschiedenis: 510.000 euro.