1. Zet retentiemarketing in
Retentiemarketing is een goede marketingstrategie gericht op het behouden van bestaande klanten om hen aan te moedigen om ook daadwerkelijk klant te blijven. Hoe? Deze strategie omvat het opbouwen en onderhouden van sterke relaties met jouw huidige- en nieuwe klanten om hun verbondenheid met jouw bedrijf voor de lange termijn te maximaliseren. Dit is hoe je dat doet:
- Houd klanten betrokken bij je bedrijf via e-mailmarketing, sociale media en gepersonaliseerde communicatie om hen geïnteresseerd- en op de hoogte te houden van jouw producten en/of diensten.
- Stem marketingboodschappen en aanbiedingen af op individuele klanten op basis van hun eerdere gedrag, voorkeuren, geslacht, leeftijd en regio. Zo zorg je ervoor dat de klant zich gewaardeerd en begrepen voelt.
- Bied waardevolle informatie, tutorials of handleidingen aan met betrekking tot het product dat de klant heeft gekocht of dienst welke de klant heeft afgenomen. Dit zal je klant helpen om het meeste uit hun aankoop te halen en kan het vertrouwen in je bedrijf alleen maar versterken.
- Maak gebruik van e-mailmarketingstrategieën en remarketingstrategieën om voormalige klanten of klanten die hun winkelmandje vroegtijdig hebben verlaten, opnieuw aan te spreken. Dit geldt ook voor klanten die al een tijdje geen aankoop meer hebben gedaan.
2. Bedank nieuwe klanten
Door nieuwe klanten te bedanken voor hun eerste aankoop bouw je vertrouwen en erkenning op. We zeggen niet voor niets: ‘de eerste indruk is het allerbelangrijkste’. Voor zo’n bedankje stuur je geen aparte e-mail, want dit kan gewoon bij de orderbevestiging. Voeg wel een persoonlijk bericht toe, zoals een korte introductie van jezelf of je bedrijf. Dit is vooral belangrijk als je bedrijf alleen online beschikbaar is. Klanten zijn dan eerder geneigd om bij jouw webshop te bestellen als ze jou op een persoonlijke manier kennen.
3. Deel content waar jouw klanten blij van worden
Gebruik jouw klantgegevens om e-mails te personaliseren. Zo kan je je klant aanspreken bij de naam en geef je de klant bijvoorbeeld een overzicht van zijn reeds gekochte producten of diensten. Daarnaast kun je ook waardevolle informatie en tips delen, exclusieve deals- en aanbiedingen aanbieden en vroegtijdige toegang- of een VIP-behandeling geven aan loyale klanten. Op deze manier voelen klanten zich extra speciaal en gewaardeerd.
4. Beloon de loyaliteit van je klant
Loyaliteit belonen is cruciaal. Wat je hiervoor moet doen? Tijdens Black Friday kan jij je klanten heel eenvoudig aanmoedigen om producten te kopen of diensten af te nemen door ze bijvoorbeeld dubbele punten te geven bij elke aankoop. Nieuwe klanten kan je dan bonuspunten geven of een extra korting wanneer ze zich in die periode inschrijven, een account aanmaken en producten bestellen.
Ook optimaal conversies scoren tijdens Black Friday? Schakel snel met onze specialist!
Je kunt op vele manieren nieuwe klanten aantrekken en behouden, met onze tips kan jij jouw klanten extra speciaal laten voelen tijden deze Black Friday. Door onder meer e-mailmarketing in te zetten kun je jouw klanten optimaal aan je binden door ze optimaal te informeren over wat jij te bieden hebt tijdens Black Friday. Verder kan je alvast een voorproefje geven over wat klanten kunnen verwachten van jou. Benieuw hoe jij alles uit Black Friday kan halen? Neem dan gerust contact met ons op. Je kan ons bereiken via info@sensmarketing.nl of bereik ons telefonisch +31 36 30 300 61.