Wat is conversie optimalisatie?
Voordat we uitgebreid het stappenplan van conversie optimalisatie gaan bespreken met de bijbehorende voordelen zullen we eerst bij de basics van conversie optimalisatie starten. Dit begint uiteraard met de vraag ‘wat is conversie optimalisatie’? ‘Simpel gezegd omvat dit alle acties die zich richten op het optimaliseren van een website (of website pagina), om op deze manier meer conversies te behalen.’ Dit begrip is afkomstig van de Engelse term conversion rate optimization (CRO). Vrijwel iedere pagina heeft namelijk een doel. Dit kan iets simpels zijn, zoals het lezen van een tekst en het klikken op een button, maar het kan ook een groter doel zijn. Hierbij kun je denken aan het doen van een aankoop of het aanvragen van een offerte. Uit deze voorbeelden blijkt dat er verschillende soorten conversies bestaan. Een veelgebruikt onderscheid is die tussen micro- en macro conversies. Micro conversies zijn doelen die iets minder waarde hebben en dus ook iets eenvoudiger te realiseren zijn. Een aantal voorbeelden van micro conversies:
- Klikken op een button
- Bezoeken van een pagina
- PDF downloaden
Macro conversies zijn doelen waar meer waarde aan wordt gehecht en die ook meer moeite vragen aan de bezoeker om tot de desbetreffende conversie over te gaan. Voorbeelden van macro conversies zijn:
- Een aankoop doen
- Aanvragen van een offerte
- Afsluiten van een abonnement
Al met al kan er dus geconcludeerd worden dat er enorm veel verschillende conversiedoelen op een pagina kunnen bestaan. Conversie optimalisatie focust zich op het optimaliseren van een pagina, zodat meer bezoekers tot een bepaald conversiedoel overgaan. Of dit nou een micro- of macro conversie is, CRO maakt het mogelijk om deze doelen te optimaliseren.