Waarom adverteren op TikTok?
Door de snelle groei van TikTok is het een erg aantrekkelijk platform voor bedrijven om op te adverteren. Ook is het relatief goedkoop, omdat er nog weinig concurrentie is. Er wordt nog niet heel veel op TikTok geadverteerd, waardoor de kans groot is dat jouw bedrijf de aandacht trekt.
Net zoals Google, Facebook en Instagram kan je adverteren door middel van kosten per klik, het aantal verschijningen of het aantal keer dat de advertentie wordt bekeken. Je doelgroep kun je segmenteren op basis van leeftijd, locatie en geslacht. Adverteren is dus een goede keuze als je een jongere doelgroep wil bereiken.
Wat zijn de mogelijkheden van adverteren op TikTok?
Om erachter te komen welke campagnes wel en welke niet werken, is het van belang om de app te begrijpen. Op TikTok heb je zelf de mogelijkheid om muziek toe te voegen, filmpjes te editen en effecten toe te voegen.
Wanneer je op TikTok wil adverteren, is het belangrijker dat de video aansluit bij de doelgroep dan dat de video er heel professioneel eruitziet. Wees creatief bij het bedenken van je advertentie en probeer daarmee onderscheidend te zijn. Hierdoor is de kans op meer organisch bereik een stuk groter.
Tot nu toe zijn dit de mogelijkheden om te adverteren op TikTok:
- Pre-roll ads: duren 3 tot 6 seconden en gebruikers van de app zien deze voordat een TikTok video start.
- Vertical ads: deze duren maximaal 15 seconden en kunnen weg geklikt worden. Deze krijg je te zien tussen de TikTok video’s door.
- Overlay ads: deze zijn bovenaan de TikTok video te zien.
- Billboards: dit is een gesponsorde 2 seconden filmpje en is te zien voordat de TikTok begint.
- Branded filter: je maakt een eigen filter die gebruikers ook kunnen toepassen. Je kan de gebruiker doorverwijzen naar een landingspagina of naar een hashtag challenge.
- Branded content & product placement: dit is gespecialiseerde content dat lijkt op de overige content.
Bron: TakeSomeRisk
Of werk samen met influencers!
Daarnaast kun je ook nog samenwerken met influencers. Op TikTok worden influencers creators genoemd, dit zijn gebruikers die frequent interessante en creatieve content plaatsen. Het is mogelijk om met creators samen te werken en een campagne voor jouw bedrijf te starten. Het voordeel van het inzetten van creators is dat jouw bedrijf op een unieke manier onder de aandacht komt zonder tè commercieel te zijn.
Ook kun je een hashtag challenge beginnen. Creators gaan zelf aan de slag met de hashtag met als doel om de campagne te winnen. Wanneer een gebruiker op de hashtag klikt, word je naar een pagina gebracht met het merklogo en de link van je website.
Wij houden het voor je in de gaten!
De advertentiemogelijkheden van TikTok zijn zich flink aan het uitbreiden in Europa en worden spoedig ook in Nederland verwacht. Wij blijven natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen rondom adverteren op TikTok en stellen je op de hoogte zodra het zover is!
Ook nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Of ben je al van plan om op TikTok of andere social mediakanalen te adverteren? Onze specialisten staan voor je klaar om te helpen. Neem contact op voor de mogelijkheden!