Een zoekopdracht voor ‘SEO tips’ levert maar liefst 14 miljoen resultaten op. Dit zijn ontzettend veel tips voor jouw SEO strategie, maar welke tips zijn nou echt een absolute must om toe te passen voor goede resultaten in Google. Allereerst is het belangrijk om terug naar de basis te gaan en vanuit daar een SEO vriendelijke website op te bouwen.
Veel mensen focussen zich minder op de basis, omdat zij overspoeld worden met nieuwe informatie, waardoor de structuur volledig ontbreekt. Tegenwoordig richten mensen zich voornamelijk op content, maar zonder goede basis kan je nog zoveel content schrijven, maar zal dit weinig effect hebben op de resultaten in Google. Hieronder worden een aantal tips opgesomd die onmisbaar zijn om een goede basis te leggen voor een goede SEO.
Crawler toegang
Wanneer een zoekmachine moeite heeft om de informatie op jouw website te lezen, is het lastig om te indexeren en hoog te scoren in Google. Voor jouw website is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website gemakkelijk te crawlen is. Via de robotr.txt tester is het mogelijk om jouw site te assisteren en sturen.
Zijn er pagina’s die je liever niet wilt weergeven in de zoekresultaten van Google, dan zijn deze eenvoudig te blokken voor crawlers. De pagina’s die je wilt blokkeren sla je op onder de naam ‘niet toestaan’, of in Engelse termen ‘no follow’. Dit is te doen op de onderstaande manier:
User-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /folder
Disallow: /private.html
Ook is het mogelijk om bepaalde crawlers de toegang tot jouw website blokkeren door het volgende te gebruiken (vervang ‘BadBod’ met de echte bot naam die je wilt blokkeren):
User-agent: BadBot
Disallow: /
Wees voorzichtig met het blokkeren van crawlers naar je volledige website. Dit kan je beter niet doen, behalve wanneer je er zeker van bent dat de bot geen problemen geeft. Als je gebruik maakt van WordPress, dan zijn er diverse plugins die je daarbij kunnen helpen.
Gebruik je geen WordPress? Het is mogelijk om eenvoudig een robot.txt document op je server maken. Om er zeker van te zijn dat Google jouw website kan crawlen, is het handig om een map aan te maken. Daarna upload je de map op Google Search Console onder ‘Crawl’. Wanneer je dit hebt gedaan ga je naar ‘Sitemap’ in de navigatie en klik je op ‘Add/Test Sitemap’ in de rechterhoek.
Als je de map al hebt toegevoegd en alleen individuele pagina’s wilt testen, kun je de ‘Fetch as Google’ functie gebruiken. Deze vind je onder de ‘Crawl’ functie in de navigatie.
- Eenmaal ingelogd, klik je op ‘Crawl’ aan de linkerkant.
- Selecteer ‘Fetch as Google.’
- Vul daarna de URL pagina in van de pagina die je wilt testen en klik op ‘Fetch’ (Laat deze leeg als je de home pagina wilt testen.)
- Klik op status. Dan hoort een groene vink te verschijnen en het woord ‘Compleet’.
- Klik ‘Request Indexing’ als deze er is.
Om er zeker van te zijn dat Google kan crawlen is het noodzakelijk te indexeren. Zonder je website te indexeren, zal je geen goede posities kunnen behalen. Mocht je twijfels hebben, dan kan ons SEO en technische team altijd helpen.
Site structuur
Een goede structuur van je website draagt bij aan de gebruikerservaring en helpt om beter te ranken. Het bouwen van een goede web-structuur is tijdrovend. Het heeft niet alleen impact op je navigatie en sitelinks, maar het helpt crawlers ook om je website content en context beter te begrijpen. Het moet makkelijk zijn voor gebruikers en zoekmachines om te vinden waar zij naar op zoek zijn.
Meta titel en -beschrijvingen
Meta titels en -beschrijvingen zijn een van de basiselementen van SEO. Alhoewel titels worden opgenomen in de algoritme en beschrijvingen niet, zijn ze beide even belangrijk. Google mag beschrijvingen niet als een ranking signaal gebruiken. Maar dat betekent niet dat je het moet negeren. De crawlers lezen de beschrijvingen nog steeds, en als er een kans is om crawlers je website te laten zien, moet je die nemen.
De titel en beschrijving is vaak het eerste dat je potentiële bezoekers zien in de SERP’s. Hier zijn een paar tips voor het verbeteren van je titels en beschrijvingen.
Meta titel
- Optimaliseer je titel tag rondom de basis focus van je pagina.
- Gebruik geen zoekwoorden zoals ‘dingen’.
- Gebruikt 50 tot 60 tekens.
- Maak het relevant voor je gebruikers.
- Maak geen dubbele titels.
Meta beschrijving
- Maak het actie-oriënterend.
- Voeg je belangrijkste zoekwoord toe.
- Gebruik 140 tot 150 tekens.
- Maak geen kopieën.
Titels en beschrijvingen kunnen de doorklikratio en vindbaarheid van je website verhogen. Google kan de meta beschrijving aanpassen als zij vinden dat het niet past bij de zoekopdracht van de gebruiker.
Basis SEO voor je website
Als je SEO gebruikt, is het verstandig om eerst de basis toe te passen voordat je aan de slag gaat met de nieuwste tips en tricks. Zorg ervoor dat zoekmachines de informatie op je website makkelijk kunnen lezen. Maak een structuur aan die zoekmachine en gebruiker vriendelijk is. Neem de tijd om betere titels en meta beschrijvingen te maken. Dit zal je lange termijn succes ten goede doen.
SEO Specialist nodig?
Heeft u hulp nodig van onze SEO specialisten om de organische vindbaarheid van de website te verbeteren? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op voor een Gratis SEO Analyse via info@sensmarketing.nl of 036-3030061.