fbpx

De featured snippets van Google

U heeft de volgende toepassing van Google waarschijnlijk al voorbij zien komen in de zoekmachine: de aanbevolen fragmenten oftewel featured snippets. Wanneer u binnen de zoekmachine een vraag stelt of als er uit de zoekopdracht duidelijk naar voren komt waar u precies naar op zoek bent, verschijnt er bovenin de pagina met zoekresultaten een blok met daarin het antwoord en andere (benodigde) informatie kort samengevat. Daaronder staat een link naar de pagina waar de informatie vandaan is gehaald en te vinden is. Maar wat zijn deze featured snippets precies? Waar komen ze vandaan? Waarom krijgt u de featured snippets te zien? En wat heeft u eraan?

Organisch zoekresultaat voor gemak

De featured snippets zijn organische zoekresultaten die aanvullend worden uitgelicht door Google. De inhoud van de featured snippet de bevat een samenvatting van het antwoord op de vraag die er in de zoekbalk is gesteld. Het is daarom belangrijk voor u als bedrijf om hier meer uit te gaan halen. Let wel dat de featured snippet iets anders is dan de kenniskaart, die rechts op een zoekresultatenpagina wordt weergegeven. Hier wordt de informatie uit de database van Google of websites met hoge autoriteit gehaald.

De informatie uit de featured snippet is afkomstig van websites die volgens Google het antwoord op de vraag, plus andere benodigde informatie geven. Dit kan dus ieder andere website zijn, ook die van u! Zodra er in de zoekmachine een vraag wordt gesteld, of iets wat op een vraag lijkt, dan achterhaalt Google diverse websites die de gestelde vraag beantwoorden. Uiteindelijk krijgt u in de featured snippet een samenvatting van de pagina te zien, met link naar de pagina.

Featured Snippets, een bedreiging en een kans

Omdat de featured snippet een organisch zoekresultaat is, laat dit niet het denkbeeld van Google zien, maar van de website waar de informatie vandaan komt. De featured snippet wordt weergegeven om een zo goed en relevant mogelijk antwoord te geven op de vraag. Het gaat hier dus om puur gemak. Het is niet mogelijk om delen van uw website aan te geven als featured snippet, omdat dit door Google op een programmatische manier wordt gedaan.

De featured snippet kan gezien worden als een bedreiging en kans voor SEO. Het is een bedreiging omdat de organische zoekresultaten naar beneden worden geduwd. Daarnaast is de featured snippet een kans voor SEO, omdat er hier een grote mogelijkheid is tot inrichten van de website, zodat uw eigen website uiteindelijk als featured snippet wordt uitgelicht. Wanneer uw website namelijk wordt voorzien van slimme content wat naar voren brengt dat er genoeg informatie te vinden is over bepaalde zaken of de vraag die men Googlet, wordt de kans op uitlichting als featured snippet groter. Zorg daarom voor relevante informatie op uw website en verwerk vragen plus antwoorden om Google te informeren.

Kortom, de informatie uit de featured snippets is afkomstig van derden en niet van Google zelf. Anders dan bijvoorbeeld de kenniskaarten. Ook zorgt deze nieuwe toepassing van Google voor meer gemak en een korter zoekproces. Tevens zijn er kansen in overvloed

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen