Kies de juiste zoekwoorden
Tijdens de zoekwoord analyse is het belangrijk om stil te staan bij welke woorden u kiest. Google altijd eerst de woorden die u wilt gaan gebruiken om te zien of uw idee wel aansluit bij de zoekresultaten die Google teruggeeft.
Kies niet gelijk het hoogste zoekvolume
Daarnaast is het belangrijk om niet gelijk te kiezen voor de woorden met een enorm zoekvolume, hoe verleidelijk dat ook is. Op de woorden met een hoog zoekvolume (meestal zoekwoorden die maar bestaan uit slechts 1 woord) is vaak heel veel concurrentie. Ze noemen dit soort woorden “long tail”-zoekwoorden.
De andere kant, zoekwoorden die wat lager zoekvolume (meestal een combinatie van 2 woorden of meer) hebben is minder concurrentie op. Dit zijn “short-tail” woorden. Als er minder concurrentie is op een woord is het makkelijker om hier op te scoren.
Long tail vs short tail
Naast de hoeveelheid concurrentie zijn er nog meer voordelen aan het gebruiken van “short-tail” zoekwoorden:
- Als mensen zoeken op “short-tail”-zoekwoorden (zoals “batavus fiets CNCTD”) zitten ze laten in het conversieproces. Ze weten al veel beter wat ze willen hebben dan iemand die nog zoekt op een “long-tail” zoekwoord (zoals “fiets”).
- Bijna 70% van alle zoekopdrachten online vallen in de categorie “long-tail” zoekwoorden.
Short-tail zoekwoorden blijven altijd belangrijk en moeten zeker in het achterhoofd gehouden worden, maar ga zeker niet als dit uw eerste keer is met een zoekwoord analyse hier op richten. Het kan erg moeilijk zijn en erg lang duren voor u resultaat krijgt van uw werk, daardoor kunt u ook sneller gedemotiveerd raken.
Aan de slag met uw zoekwoord analyse
Nu u uw zoekwoord analyse heeft afgerond, hoe gaat u dit vervolgens inzetten op uw website? Een paar ideeën:
- Gebruik de zoekwoorden op de juiste plek op de pagina. Gebruik de zoekwoorden in de URL, titel, meta-omschrijving, (tussen)kopjes, opsommingen, dikgedrukte teksten, en links. Let er wel op dat het voor mensen fijn leesbaar blijft en niet aanvoelt als spam. U schrijft de teksten op de eerste plaatst voor uw bezoeker en niet voor Google.
- Maak een contentplanning. Wanneer gaat u content schrijven rond een bepaald zoekwoord? Zorg dat u dit met regelmaat doet.
- Bekijk oude content en verbeter deze. Bekijk in Google Analytics welke blogs of artikelen nu nog niet goed genoeg worden gevonden in de zoekresultaten en doe een zoekwoord analyse. Optimaliseer vervolgens de pagina.
- Zet Google Ads advertenties in: Door uw zoektermen te testen in Google Ads kunt u zien welke termen wel zorgen voor meer omzet en welke niet. Met Google Ads kunt u uw website direct zichtbaar laten worden (betaald) in de zoekresultaten. Wanneer u het organisch (gratis, zoekmachine optimalisatie) wilt gaan uittesten kan het soms wel weken of maanden duren voor uw resultaat ziet. Zo test u dus de zoekwoorden op uw eigen doelgroep.
Een zoekwoord analyse laten doen?
Hulp nodig met uw zoekwoord analyse, of het uitvoeren van de optimalisatie? Wij kunnen samen met u zorgen dat u de juiste keuzes maakt in de zoekwoorden zodat u meer bezoekers naar uw website kunt trekken.
Wilt u weten op welke posities u rankt voor bepaalde zoekwoorden en of uw werkzaamheden succes hebben? We kunnen voor u regelmatige rapportages (indien gewenst met adviezen) voor u maken op de door u gewenste termen.
Meer weten? Bel nu 036-3030061 of mail naar info@sensmarketing.nl