Zoekwoord analyse, zo trekt u meer bezoekers! (deel 1)

Een zoekwoord analyse is een van de belangrijke onderdelen van de zoekmachine-optimalisatie van uw website. Hoe doet u precies zo’n zoekwoord analyse? Dat leert u in dit blog. Over twee weken volgt het vervolg waarin u leert hoe u daaruit de juiste zoekwoorden kiest.

Denk vanuit de (potentiële) klant

Stap 1: denk vanuit de (potentiële) klant. Het klinkt heel simpel maar het is vaak een stap die overgeslagen wordt bij een zoekwoord analyse of zoekmachine-optimalisatie.

Sta even stil bij de vraag “Waarop zoekt iemand om deze pagina (/product/website/blog) te vinden?”.

Stap 2: Probeer de zoekwoorden die u dan bedacht heeft ook even uit in Google en bekijk wat de resultaten zijn. Zijn dat de resultaten die u verwacht had? Past uw pagina (/product/website/blog/idee) daar goed tussen? Of krijgt u resultaten die er totaal niet bij passen? Dan heeft u een verkeerde term te pakken: wat Google laat zien zijn namelijk de resultaten waar de meeste mensen naar op zoek waren.

Probeer verschillende zoekwoorden uit, probeer synoniemen en vraag misschien even een collega of hij nog een idee heeft waarop mensen zouden kunnen zoeken.

Zoekwoord analyse tools

Een zoekwoord analyse wordt pas effectief wanneer u aan de slag kunt gaan met verschillende tools. We zetten er hier een paar op een rij die u kunt gebruiken tijdens uw zoekwoord analyse:

  • Google zoekmachine zelf: Maak gebruik van de zoekmachine zelf. Bekijk wat de andere suggesties zijn die Google zelf doet (vaak onderaan de resultaten) of wat hij bij het aanvullen voor termen aangeeft.
  • Google zoekwoorden hulpprogramma: Een onmisbare tool: in deze tool kunt u zien hoe vaak er de afgelopen tijd is gezocht op de verschillende termen (zoekvolume). U geeft een aantal termen in en Google gaat daarbij de zoekvolumes zoeken en eventuele bijbehorende synoniemen. U dient hier voor wel wel Ads account te hebben, maar u kunt deze gewoon aanmaken wanneer u dit voor de eerste keer gaat gebruiken. Het is mogelijk zoektermen te onderzoek in verschillende talen.
  • Ubersuggest: Deze tool kunt u gebruiken om synoniemen en andere gerelateerde woorden te vinden. Deze kan net zoals het hulpprogramma van Google woorden bekijken in verschillende talen.
  • Mergewords.com: Bepaalde combinaties van zoekwoorden maken? Bijvoorbeeld een zoekwoord i.c.m. verschillende plaatsen zoals “Loodgieter Amsterdam”, “Loodgieter Alkmaar” etc? Met mergewords.com kunt u gemakkelijk veel verschillende woorden met elkaar combineren.

Er zijn natuurlijk veel meer tools te vinden online betaald en niet betaald. De een vindt dit prettig, de ander dat. Met deze gratis tools kunt u direct aan de slag met uw zoekwoord analyse.

Tips bij het Google zoekwoorden hulpprogramma

In het zoekwoorden hulpprogramma kunt u zoekwoorden vinden voor uw zoekwoord analyse, hier onder een paar tips voor het werken met het programma:

  • U kunt de locatie en de taal instellen waar u wilt zoeken bij “targeting”
    Screen Shot 02-02-16 at 04.43 PM
  • Ook kun u daar negatieve zoektermen aangeven (bijvoorbeeld de naam van de concurrent) welke u wilt uitsluiten van uw resultaten. Als u deze direct al weet kunt u die invullen, u kunt die later ook nog aanvullen wanneer u ziet dat u verkeerde resultaten krijgt.
  • Standaard komt u terecht in het tabblad “Ad group ideas”, daarin groepeert Google de zoekwoorden voor u. U kunt ook switchen naar het tablad “Keyword ideas” om de door u ingevulde zoekwoorden te zien.
    Screen Shot 02-02-16 at 04.45 PM
  • U kunt de zoekwoorden ook downloaden met de “Download” knop. U krijgt dan een Excel bestand waarin u makkelijk de zoekwoorden kunt sorteren en beoordelen.
  • Achter elk zoekwoord staat een knopje met een soort grafiek. Als u uw muis daarop houdt kunt u zien hoe het verloop van het zoekvolume was over de afgelopen maanden. Deze informatie kunt u bijvoorbeeld gebruiken om een contentplanning te maken voor het komende jaar, dat u vooraf kunt inspelen op een te verwachten piek in zoekopdrachten.
    Screen Shot 02-02-16 at 04.47 PM
  • De bedragen die genoemd worden (suggested bid, voorgesteld bod) zijn verwachte kosten wanneer u er op gaat adverteren in Google Ads. Wanneer u dus er zelf mee aan de slag gaat door middels van uw teksten optimaliseren betaald u die bedragen natuurlijk niet.

Lees nu deel 2 over hoe u de juiste zoektermen kiest en hoe u deze in zet.

Een zoekwoord analyse laten doen?

Hulp nodig met uw zoekwoord analyse, of het uitvoeren van de optimalisatie? Wij kunnen samen met u zorgen dat u de juiste keuzes maakt in de zoekwoorden zodat u meer bezoekers naar uw website kunt trekken.

Wilt u weten op welke posities u rankt voor bepaalde zoekwoorden en of uw werkzaamheden succes hebben? We kunnen voor u regelmatige rapportages (indien gewenst met adviezen) voor u maken op de door u gewenste termen.

Meer weten? Bel nu 036-3030061 of mail naar info@sensmarketing.nl

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen