fbpx

Zoekmachine marketing onmisbaar in branding campagnes

Zoekmachine marketing heeft zich de afgelopen jaren veelvuldig bewezen als direct response platform. Nieuw onderzoek toont echter aan dat search marketing ook positieve effecten heeft op merken. De studie, uitgevoerd door MetrixLab, in opdracht van Heineken Nederland, Google, en twist rondom de ‘Jouw Heineken’ campagne, laat onder meer zien dat search marketing een sterke toename creëert in merkvoorkeur en top of mind advertentie bekendheid van Heineken. Het is de eerste studie in Nederland die kijkt naar de merkeffecten van search marketing in relatie tot andere media.

Search marketing zorgt voor merkvoorkeur

Doel van de studie was onder meer nagaan wat de merkeffecten zijn van search marketing, ongeacht of er wordt geklikt op de advertentie. De resultaten laten zien dat enkel de blootstelling aan search advertenties zorgden voor significante stijgingen in merkvoorkeur, en de merkbekendheid van de ‘Jouw Heineken’ campagne. Wanneer gebruikers door klikten werden deze effecten alleen maar groter.

Ook wilde Kobalt, twist en Heineken kijken welke rol search marketing kan spelen in crossmediale campagnes, wanneer gecombineerd met andere media. De studie wijst uit dat wanneer search advertenties worden gebruikt in combinatie met offline media, het effect van tv significant stijgt. Opvallend is dat wanneer men specifiek kijkt naar de top of mind advertentie bekendheid het effect op tv zelfs wordt verdubbeld.

In de huidige economische omgeving waarin marketeers van iedere euro die gespendeerd wordt willen weten wat het oplevert, staat een efficiënte besteding van de marketingbudgetten voor veel marketeers hoog in het vaandel. Ook Heineken wilde weten hoe efficiënt search marketing is als branding tool ten opzichte van andere media. De resultaten laten zien dat, wanneer gelet op efficiëntie van de bestedingen, de impact van search op branding 53 % hoger was dan de impact van tv voor de bekendheid van de ‘Jouw Heineken’ campagne.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen