Hoe werken deze “kanalen”?
WhatsApp introduceert dus kanalen waar zowel organisaties als personen gebruik van kunnen maken. Kanalen staan dus los van de bekende chatfunctie en statusupdates van WhatsApp. Er zijn al populaire kanalen beschikbaar, zoals Manchester United, The New York Times, Netflix, Mark Zuckerberg en meer. Deze functie is nu open voor alle gebruikers in Nederland en ten minste 150 andere landen. Het aanmaken van een kanaal is heel eenvoudig. Je kan dit doen via de app van WhatsApp en dit is compleet gratis. Verder zijn de berichten in kanalen end-to-end versleuteld en iedereen kan de kanalen zoeken en volgen.
Privacy van gebruikers nog steeds gewaarborgd
Iedereen wil weten hoe het zit met de privacy van de nieuwe kanalen functie van WhatsApp. Het platform geeft aan dat privacy voor hun erg belangrijk is en ze daarom gebruikmaken van end-to-end versleuteling. Verder hebben ze de manier van reacties plaatsen aangepast. Degene die een bericht plaatst kan zelf bepalen hoe er op zijn bericht gereageerd kan worden, bijvoorbeeld enkel met emoji’s of middels pollreacties. De posts kunnen op verschillende manieren worden gedeeld en het is mogelijk om links naar websites te plaatsen. Tot slot worden berichten na 30 dagen verwijderd, wel zo privacy-vriendelijk.
Zo maak je (gratis) een WhatsApp kanaal
Het aanmaken van een WhatsApp kanaal kan eenvoudig via de desktopversie van WhatsApp. Je klikt hiervoor op het spraakwolk-icoon ‘kanalen’ en vervolgens op de ‘+’ om een kanaal te maken. Geef het kanaal een naam, stel het kanaal in op openbaar, voeg eventueel een profielfoto toe en start direct met het delen van content. Houd er wel rekening mee dat je de naam van het kanaal slechts eenmaal kunt instellen. Daarnaast kunnen berichten wanneer ze geplaatst zijn niet meer aangepast worden, wel is het mogelijk om ze achteraf te verwijderen.
Breng jouw WhatsApp-kanaal onder de aandacht
Vanwege het feit dat deze functie nog zo nieuw is bij WhatsApp weten niet heel veel mensen ervan en is het dus erg belangrijk om je klanten en bezoekers hiermee kennis te laten maken. Dit kan je eenvoudig doen door het te vermelden op je website, via social media berichten, posters te verspreiden met een QR-code, een vermelding in je nieuwsbrief of -in je e-mailhandtekening.
Meet je bereik met WhatsApp kanalen
Zodra je WhatsApp kanalen hebt gepromoot, kan je effectief meten of je input ook daadwerkelijk heeft gewerkt. Je kan met kanalen namelijk eenvoudig inzicht krijgen in het aantal volgers, aantal views, aantal interacties en je kan zien waar je volgers vandaan komen.
Ook je bedrijf promoten met WhatsApp kanalen? Schakel snel met onze specialist!
Wij zien veel potentie in de kanalen van WhatsApp en zo wordt het door velen gezien. Hoewel dit platform met name door jongeren gebruikt wordt, is het tegenwoordig uitgegroeid tot één van de platformen met het meeste bereik en resultaat. Het is dus voor elke ondernemer een goed plan om via WhatsApp kanalen de doelgroep aan te spreken. WhatsApp kanalen staat nog in de kinderschoenen, maar zal snel uitgroeien tot een veelgebruikt platform, wat het volgens ons de moeite waard maakt om in te investeren.
Benieuwd hoe het voor jouw onderneming werkt? Neem gerust contact op met ons. Wij helpen je graag verder! Bereik ons eenvoudig via info@sensmarketing.nl of bel naar +31 36 30 300 61.