Geef uw conversiepercentage een boost

Naast traffic, is conversie één van de onderwerpen waar er binnen de wereld van online marketing het meest over wordt gesproken en geschreven. Conversie is waar u naar op zoek bent als u een website of webshop heeft. Maar op welke manieren kunt u ervoor zorgen dat het conversiepercentage wordt verhoogd? Uit diverse split tests van onder andere ContentVerve is gebleken dat de manier waarop u bezoekers aanspreekt en het design van uw website, heel wat goeds kunnen betekenen voor het conversiepercentage. Welke wijzigingen kunt u het beste aanbrengen op uw website, zodat het aantal conversies toeneemt?

De juiste call to action tekst

Call to action split test
Een goed verwoorde call to action kan ervoor zorgen dat het aantal conversies een goede boost krijgt. Een geschikt voorbeeld hiervan komt uit een onderzoek van ContentVerve. Dit onderzoek laat zien dat wanneer een bezoeker wordt aangesproken met ‘’Start your free 30 day trial’’ hij of zij minder snel overgaat tot actie dan wanneer er staat ‘’Start my free 30 day trial’’. Deze kleine maar invloedrijke wijziging in het verwoorden van de call to action heeft ervoor gezorgd dat de CTR is toegenomen met 90%. Hieruit is te concluderen dat de bezoeker in de call to action het liefst het gevoel heeft dat hij of zij tot zichzelf praat, in plaats van dat iemand hem of haar verteld wat hij moet gaan doen.

Call to action buttons
Het onderzoek van ContentVerve heeft deze wijziging ook omgedraaid getest. De wijziging van call to action van ‘’Create My Account’’ naar ‘’Create Your Account’’ zorgde voor een daling in het conversiepercentage van bijna 25%. Ook deze test laat zien dat het gebruik van ‘’my’’ in uw call to action, zorgt voor een persoonlijkere boodschap, wat uiteindelijk zal zorgen voor meer conversies.

De achtergrondkleur van uw website

Er is veel tijd besteed aan het design van uw website. De kleur, afbeeldingen en teksten zijn geplaatst op een manier die bij uw producten of diensten passen. Uit een test van Leadpages, is gebleken dat een lichtgrijze achtergrond het beter doet dan een groene achtergrond. In dit geval is het aantal opt-ins bij de website met de grijze achtergrond, toegenomen met ruim 113%.

AB test achtergrondkleur
Afbeelding4
De volgende advertenties van Microsoft verschillen alleen in achtergrond kleur. De linker advertentie heeft een aantrekkelijke rode kleur en de rechter advertentie beschikt over een plain witte kleur. Hoewel rood erg aantrekkelijk is en waarschijnlijk het meest opvalt, deed de advertentie met de witte achtergrond het beter met 325%. Hieruit is te concluderen dat achtergronden met lichtere kleuren het beter doen op websites dan felle kleuren. Hierbij is dan nog de vraag of dit komt doordat mensen bij lichtere kleuren minder worden afgeleid door de achtergrond, of dat hier een andere reden voor is.

De buttons op uw website

Het digitale bureau WiderFunnel, gespecialiseerd in conversion rate optimalization, beweren dat een button in de kleur oranje voor de meeste conversies zorgt, vergeleken met buttons in andere kleuren. In een split test van VWO is er getest welke soort en kleur button voor de meeste engagement heeft gezorgd. De volgende A/B test laat zien dat het percentage met 5% is gestegen door middel van de oranje button. Is oranje de kleur die zorgt voor een toename in het aantal conversies?

Afbeelding5
In de volgende test van Monetate is er ook een vergelijking gemaakt met buttons. Dit keer geen groene en oranje, maar blauwe en oranje buttons. Dit keer zorgde niet de oranje button voor een toename in het conversiepercentage, maar de blauwe button met wel 9%. Maar betekent dit dat er altijd een blauwe button gebruikt moet worden?

Buttons
ContentVerve heeft getest met buttons in de kleuren blauw en groen. In deze test zorgt groen voor de meeste conversies. Het conversiepercentage is met 35.81% gestegen door het werk van de groene button. Is groen de kleur die ervoor zorgt dat het aantal conversies zullen toenemen?

Buttons vergelijking
Maar welke kleur kunt u het beste gebruiken wat betreft buttons op websites? Hier kan een eeuwige discussie over gevoerd worden, maar wat in ieder geval op te maken is uit de tests is dat het niet alleen ligt aan de kleur van de button. Er spelen genoeg andere aspecten mee in het proces. Neem bijvoorbeeld de A/B test van ContentVerve hierboven. Er is duidelijk te zien dat de donkerblauwe button een beetje mengt in de groen/blauwe achtergrond. Bij de groene button is dit niet het geval, de button valt op. Hieruit is te constateren dat contrast een hele grote rol speelt als het gaat om buttons en de zichtbaarheid ervan.

Afbeelding8
Hierboven is een andere test te zien met verschillende kleuren buttons. Welke kleur heeft gezorgd voor een toename in het aantal conversies? Groen of rood? In dit geval overtrof de rode button de groene met 21%. Ook in dit geval speelt er meer mee dan de kleur van de button alleen. Aan de linkerkant is te zien dat de kleur groen vaker te zien is op de website dan bij de button alleen. Dit zorgt voor een soort camouflage van de groene button. Dit is bij de rechterkant een ander verhaal, hierbij is de kleur rood veel minder te zien, wat ervoor zorgt dat de rode button een stuk opvallender is dan de groene. Hieruit is te concluderen dat er bij een website goed gelet moet worden op het kleurgebruik, ook als er wordt gewerkt met buttons. Maakt u gebruik van buttons op uw website? Zorg er dan voor dat ze opvallen tussen de rest van de aspecten op de website. Op deze manier vergroot u de kans op een hoger conversiepercentage.

Kortom, een goed design, het juiste kleurgebruik en de juiste verwoording kunnen voor een hoger conversiepercentage zorgen. Bent u op zoek naar meer conversies of heeft u hulp nodig wat betreft het design van uw website? Schroom niet en neem contact met ons op! Wij kunnen u optimaal van dienst zijn als het gaat om conversies of webdesign. Meer weten? Bel naar 036-3030061 of stuur een e-mail naar info@SenSmarketing.nl.

LinkedIn
Instagram

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen

Menu