Wat is answer engine optimization (AEO)?

AEO, oftewel answer engine optimization (antwoord apparaat optimalisatie), is een steeds belangrijker wordende strategie op het gebied van SEO. AEO is een systeem dat gebruikmaakt van AI om gebruikers directe en specifieke antwoorden te geven op hun vraag. maar hoe werkt dit precies en wat houdt het in voor (content)marketeers en andere online bedrijven?

Hoe werk answer engine optimization?

“Vroeger” bladerden gebruikers door een lijst met websitelinks op verschillende zoekmachines om hun antwoord te vinden. Tegenwoordig zijn er answer engine systemen. Deze systemen maken gebruik van geavanceerde AI om gebruikers directe en specifieke antwoorden te kunnen geven. Answer engines doorzoeken het internet zoals zoekmachines af, zo vinden zij het het beste antwoord. Ze zoeken daabij naar content die zo is geschreven met een vraag als titel, en het antwoord in de inleiding.

De veranderende manier van zoeken

AEO zat er al een lange tijd aan te komen en was al zeker aan het groeien. Maar wat betekend dit voor de huidige SEO strategieën? Er verandert niets aan deze SEO strategieën, er komt alleen nog een tactiek bij. Het blijft belangrijk om te stijgen in de organische zoekresultaten voor zowel desktop als mobiel. Dit geldt ook voor AEO. Door content zo te schrijven dat het een vraag is met direct daaronder het antwoord, kom je hoger en sneller naar voren in (voice search) zoekopdrachten en featured snippets. Steeds meer mensen maken gebruik van voice search, of het nu op mobiel is (via Siri of bixby) of op apparaten zoals Alexa. Het is daarom belangrijk hierop in te spelen en content te creëren doe aansluit bij veel gestelde vragen in jouw niche.

Waarom is AEO zo belangrijk?

Answer engine optimization is een tactiek in het SEO-spel die je niet moet onderschatten. Doordat zoekmachines mobielvriendelijke websites belangrijk vinden, en deze gebruikers een snel en correct antwoord willen bieden, is het belangrijk hier goed op in te spelen. Het antwoord moet niet alleen bevredigend zijn, maar ook correct. Kan jouw content het juiste antwoord geven op de gestelde vraag? Dan stijgt de zichtbaarheid van jouw website in de zoekresultaten.

Voordelen van AEO

AEO is een goede stap in de richting om de gebruikerservaring te verbeteren, waardoor je werkt aan jouw conversieratio’s. Verder word je met AEO en de zoekresultaten in de SERP en AI-tools weergegeven als jouw content en antwoord beter zijn dan die van jouw concurrenten. Als je bovenaan in de zoekresultaten, antwoordboxen en featured snippets verschijnt profiteer jij van mensen die doorklikken om de rest van de content te lezen. Hierdoor krijg jij de kans om jouw kennis te tonen en de gebruikers ervan te overtuigen dat jouw antwoord het beste is.

Toekomst van AEO en SEO

SEO en AEO hebben veel overeenkomsten , maar de opbouw en intentie zijn verschillend. SEO is gericht op het verhogen van de positie in de zoekmachine resultaten pagina (SERP). Hierbij bouw je de content logisch op, werk je uitgebreid met zoekwoorden, titels en tussenkopjes en werk je naar een conclusie of samenvatting toe. Als je hetzelfde onderwerp in het kader van AEO zou schrijven, begin je met de gebruikersvraag (de vraag die een gebruiker kan stellen) en geef je direct een kort maar krachtig antwoord (deze komt als inleiding). Pas na het beantwoorden van de vraag ga je verder met de tekst en zijn onderwerpen.

Voorden van AEO op een rijtje

Voor het gemak hebben de voordelen nog even in een rijtje gezet
Voordelen van AEO in samenwerking met SEO:

  • Verbeteren van de gebruikerservaring
  • Betere kans op hogeren (voice search) ranking
  • Versterking van autoriteit
  • Concurrentievoordeel
  • Creëren van doelgerichte content

Wil jij nu ook starten met AEO in jouw SEO-strategie of heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op via info@sensmarketing.nl of bereik ins telefonisch via +31 36 30 300 61

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen