Voice search in Nederland

Voice search kennen we allemaal van de voice assistants Alexa, Google Home en Cortana. Vergeet niet de welbekende Siri, van de iOS apparaten. Sinds eind juli is de Nederlandse bodem een digital assistant rijker, namelijk de enige echte Google Assistant. Dit is de eerste stemhulp die volledig in het Nederlands beschikbaar is en niet alleen Nederlands spreekt, maar ook écht Nederlands is. De voice assistant kan namelijk Nederlandse liedjes voor je zingen en spreekt diverse dialecten. Maar wat is voice search precies? Hoe werkt het? Waarom is het zo handig? En heeft het gebruik van voice search ergens invloed op?

Zoekopdrachten via voice search

Het begrip voice search spreekt eigenlijk al voor zich; zoeken met je stem. Het betreft hier ingesproken zoekopdrachten in Google, via je smartphone. De Verenigde Staten is een grote voorloper op voice search, want daar werd al ruim 20% van de zoekopdrachten via voice search gedaan. Dat is niet vreemd, want zoekopdrachten inspreken gaat eenmaal een stuk eenvoudiger, sneller en handiger. Stel dat je in de auto onderweg bent naar een afspraak en je moet last minute op zoek naar een parkeergarage. Handsfree zoeken is dan de perfecte uitkomst, thanks for voice search!

Voice search in Nederland

De Nederlandse Google Assistant

Waar je bij de zoekopdracht in Google een pagina te zien krijgt met zoekresultaten, werkt dit bij voice search net even anders. Spreek je een opdracht of vraag in, dan krijg je over het algemeen meteen één antwoord. De opdracht of vraag wordt begrepen door het systeem dankzij Artificial Intelligence. De zoektechniek van de website dient namelijk slim genoeg te zijn om de natuurlijke spreektaal te vertalen naar de resultaten waar jij naar op zoek bent. Dit wordt ook wel Natural Language Processing (NLP) genoemd.

De intelligentie achter het systeem, zorgt ervoor dat je tot de relevante resultaten komt. Zolang de Artificial Intelligence slim genoeg is, dan maakt het niet uit of de vraag wordt getypt of ingesproken. Daarnaast is de intelligentie achter het systeem zo geavanceerd, dat het mogelijk is om follow-up vragen te stellen, zonder de vraag te herformuleren. Zoals in het volgende voorbeeld:

Het is bij de Nederlandse Google Assistant niet nodig om je vraag te herformuleren. Het is eigenlijk net alsof je met een echt persoon praat!

 

Daarnaast is het zo dat als de voice assistants het antwoord zelf niet kunnen vinden, het systeem op zoek gaat via zoekmachines en worden de eerste paar zoekresultaten getoond. Om deze reden is het belangrijk om de content op je website up-to-date te houden qua SEO.

Verandert voice search het zoekgedrag?

Voice search is een grote ontwikkeling die diverse gevolgen met zich meedraagt wat betreft zoekgedrag. Nu is de vraag; wat zijn deze gevolgen precies? En hoe kun je hierop inspelen qua content?

Dagelijks taalgebruik
De opkomst van voice search maakt dat de zoekopdrachten meer dagelijks taalgebruik bevatten. Het is handig om meer dagelijks taalgebruik te gebruiken in content. Zo kan het systeem je content beter begrijpen en zal je website beter ranken in de resultaten.

Vraag en antwoord
Naast dagelijks taalgebruik, zullen gebruikers meer zoekopdrachten invoeren met de vraag-antwoord module. Bij voice search zijn shorttail zoektermen verleden tijd en dient de focus te liggen op longtail keywords, waarbij er in de content antwoord wordt gegeven op de vraag die er is gesteld.

Lokale zoekresultaten
Binnen voice search wordt veel lokaal gezocht. Denk hierbij aan ‘’best beoordeelde restaurant in de buurt’’. Dit maakt het voor bedrijven een stuk belangrijker om lokaal goed vindbaar te zijn, denk hierbij aan Google Mijn Bedrijf. Daarnaast is het bij deze zoekopdracht belangrijk dat de reviews van dit bedrijf op orde zijn.

Jouw website optimaliseren voor voice search?

Onze specialisten staan voor je klaar! Neem contact met ons op en wij beantwoorden al je vragen over voice search in Nederland en hoe je website voice search ready wordt. Je kunt ons bereiken door een mailtje te sturen naar info@sensmarketing.nl of door te bellen naar 036-3030061.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen

LinkedIn
Instagram
Menu