In de maandelijkse column voor Almere Zaken gaan wij, SenS Online Solutions voorheen S&S Online Marketing, je alles vertellen over online marketing en het inzetten van digitale oplossingen. In deze editie zullen we meer uitleg geven omtrent lokale search marketing en Google Mijn Bedrijf.
Het belang van lokale search marketing
Wereldwijd worden er dagelijks 5.8 biljoen zoekopdrachten in de zoekmachine van Google ingevoerd. Van deze 5.8 biljoen zoekopdrachten heeft 46% een lokale intentie. Denk hierbij aan zoekopdrachten met woorden, zoals ‘vlakbij’, ‘in de buurt’ of ‘dicht bij mij’. Zoekopdrachten met een lokale intentie zijn in de laatste 5 jaar toegenomen met 500%. Daarnaast zien wij steeds vaker zoekopdrachten met ‘op voorraad’ terugkomen. In April 2020 was er in vergelijking met dezelfde periode in 2019 een toename van 70% met ‘op voorraad’ zoekopdrachten.
Voor lokale bedrijven zijn dit interessante ontwikkelingen om op in te spelen. Maar hoe kan je dit het beste doen? Google hecht veel waarde aan de ‘user experience’. En om hier goed op in te spelen is het belangrijk om Google de juiste informatie te geven. Denk hierbij aan informatie over het assortiment, bereikbaarheid, beschikbaarheid, betalingsmethoden en toekomstige gebeurtenissen. Zo leidt 78% van de locatie gebaseerde zoekopdrachten tot een offline conversie.
Hoe relevanter de informatie, hoe beter Google de klant aan jouw bedrijf kan koppelen.
Het inzetten en optimaliseren van Google Mijn Bedrijf
Dé tool waarmee je slim kan inspelen op lokale search marketing is Google Mijn Bedrijf. Met Google Mijn Bedrijf kan je beheren hoe je bedrijf wordt weergegeven in de producten van Google, zoals de zoekmachine zelf en Google Maps. Bij het opzetten van Google Mijn Bedrijf selecteer je 1 primaire bedrijfscategorie met daarbij 4 ondersteunende bedrijfscategorieën en voer je de eerdergenoemde relevante bedrijfsgegevens in.
Het instellen van bedrijfscategorieën leidt tot (meer) impressies en daarnaast speel je met de relevante bedrijfsgegevens in op specifieke zoekresultaten. Een interessant feit is ook dat je met deze tool je bedrijf verifieert. Deze verificatie draagt bij aan de betrouwbaarheid van je bedrijf.
Een grote diversiteit aan functies
Google Mijn Bedrijf heeft verschillende functies, zoals Google Posts, Messages, Productintegratie en Appointment Planning. Deze functies hebben allemaal het doel om interactie met de klant te stimuleren en de klant aan te sporen om naar de winkel te komen. Hierbij is het belangrijk Google Mijn Bedrijf goed te onderhouden en actief te gebruiken. Een mooie manier om bedrijfsgegevens up-to-date te houden en klantvragen snel te kunnen beantwoorden.
Optimaliseer Google Mijn Bedrijf
Het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf account kan op verschillende manieren. Zie hieronder de belangrijkste optimalisatie punten:
Reviewmanagement: Het actief reageren op en het genereren van reviews heeft een positief effect op de zoekmachine ranking. Ook is het zo dat bij een groot aantal reviews Google veelvoorkomende onderwerpen samenvat en terug laat komen in de informatie over het bedrijf.
Professionele bedrijfsfoto’s: Het toevoegen van professionele bedrijfsfoto’s zorgt voor een goede feeling bij het bedrijf en vertrouwen bij de klanten. Foto’s kunnen ook worden toegevoegd door derden. Het is dus belangrijk om dit goed in de gaten te houden.
Lokale campagnes: Met het gebruik van lokale campagnes kan je specifieker inspelen op “near me queries” en “in stock searches”. Lokale campagnes worden niet alleen vertoond in de zoekresultaten, maar ook in Google Maps en Place Pages.
Het meten van winkelbezoeken: Met Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om winkelbezoeken te meten. Dit wordt gemeten op basis van kanalen en/of locaties. Aan de hand van deze data kan de klantreis geoptimaliseerd worden.
Benieuwd naar meer?
Met lokale search marketing en Google Mijn Bedrijf valt veel winst te behalen voor de lokale ondernemer. Ben jij geïnteresseerd in of wil jij meer weten over lokale search marketing en Google Mijn Bedrijf? Bekijk onze website www.sensmarketing.nl of neem contact op met SenS Online Solutions voor meer informatie via +31 36 30 300 61 of info@sensmarketing.nl
Dat was het voor deze keer. De volgende keer komt een van onze andere experts aan het woord. Ben je geïnteresseerd in zijn of haar verhaal? Houd dan onze columns in de gaten.