Bekend met de geschiedenis van Google-updates? Dan weet je dat er een redelijk voorspelbaar patroon wordt gevolgd. Langzamerhand wordt Google steeds beter in het vinden van écht relevante inhoud. Dit betekent dat het moeilijker wordt om Google te manipuleren en dat goede content het allerbelangrijkste is. Zoals gewoonlijk zorgt deze trend ervoor dat mensen zich afvragen of SEO er nog steeds toe doet. Dat doet het zeker, maar SEO wordt competitiever, technischer en genuanceerder.
Wij vertellen je de 3 belangrijkste SEO trends van 2021!
Nieuwe gebruikerservaringen hebben invloed op de ranglijst
In mei 2020 introduceerde Google het concept van Core Web Vitals – dit zijn drie nieuwe statistieken die worden toegevoegd aan de manier waarop Google de gebruikerservaring meet. Alle drie de statistieken gaan min of meer over de paginasnelheid: hoe snel het laadt, hoe snel het interactief wordt en hoe stabiel het is bij het laden.
Als er bijvoorbeeld twee pagina’s zijn met even relevante inhoud, van vergelijkbare kwaliteit en autoriteit, dan is het aan de statistieken van de gebruikerservaring om te beslissen welke pagina hoger moet worden gerangschikt.
Hoe is dit te optimaliseren?
Core Web Vitals kunnen worden gemeten met een aantal Google-tools voor webontwikkelaars:
- PageSpeed Insights
- Chrome UX Report
- Search Console
- Chrome DevTools
- Lighthouse
- Web Vitals Chrome Extension
De meeste van deze tools doen ook enkele suggesties over hoe je elk statistiek kunt verbeteren.
Mobile-first indexering wordt op alle websites afgedwongen
Al in 2016 is Google begonnen met het overschakelen van websites naar mobile-first indexering. Dit betekent dat de website wordt gerangschikt op basis van de mobiele versie in plaats van de desktopversie.
Vier jaar later is het proces bijna voltooid, maar er is nog steeds een deel van de ouderwetse websites die zich niet hebben kunnen aanpassen aan het mobiele scherm. Vanaf maart 2021 zullen ook zij gedwongen worden om een mobiele versie te hebben.
Hoe is dit te optimaliseren?
Google heeft een gedetailleerde checklist opgesteld met alles waar je rekening mee moet houden bij het maken van de overgang. Het grootste deel van het werk kan meestal worden gedaan door eenvoudig over te schakelen naar een responsief thema.
Gestructureerde gegevens worden onvermijdelijk
Gestructureerde data: niet bepaald een nieuwe trend. Het belang hiervan blijft wel groeien, maar gestructureerde gegevens zijn nog geen algemeen aanvaarde SEO-tactiek.
De meest directe toepassing van gestructureerde gegevens, is het maken van rich snippets. Deze zijn essentieel als je wilt rangschikken voor bijvoorbeeld recepten of nieuwsartikelen.
Hoe is dit te optimaliseren?
Gestructureerde data zijn stukjes HTML die aan een deel van je inhoud worden toegevoegd. Je kunt dit handmatig doen of door middel van een opmaakhulp.
Hulp nodig bij het optimaliseren?
In het verleden was SEO de belangrijkste drijvende kracht om een pagina te rangschikken. Tegenwoordig moet je eerst goede content hebben, zodat Google dit opmerkt. In de toekomst zal deze taak steeds complexer worden. Benieuwd hoe wij jouw bedrijf hiermee kunnen helpen? Onze specialisten staan voor je klaar! Vul het contactformulier op deze pagina in of stuur een mailtje naar info@sensmarketing.nl.