fbpx

Hoe kunnen kleine bedrijven concurreren met grote bedrijven in SEO?

Hoewel het lastig lijkt om te concurreren met grote bedrijven die naam hebben gemaakt, zitten er voordelen aan het hebben van een klein bedrijf. Naast dat er snel geschakeld kan worden binnen een bedrijf, bestaat de mogelijkheid om dieper in de content te gaan en te focussen op zoekwoorden waar grote bedrijven waarschijnlijk niets mee zullen doen. Deze post zal dieper ingaan op zowel de voor- als nadelen van het hebben van een klein bedrijf wanneer het gaat om SEO. Ons team van SEO specialisten kan uw bedrijf helpen met het realiseren van de gewenste resultaten in de organische zoekresultaten.

Voordelen van grote bedrijven

Grote bedrijven hebben vaak een groot aantal verschillende links, waardoor zij hoger ranken in Google dan een website van een klein bedrijf. Tevens hebben websites van grote bedrijven door de jaren heen een trustworthiness opgebouwd bij zowel bezoekers als Google. Inmiddels heeft de website een reputatie opgebouwd en hebben mensen ervaring met het kopen van de producten, of zijn er al verschillende diensten afgenomen. Een ander voordeel is dat grote bedrijven vaak een groter budget hebben en beschikken over meer financiële middelen. Een klein bedrijf kan misschien honderd euro uitgeven aan adverteren, terwijl een groot bedrijf wellicht duizend euro kan uitgeven.

Voordelen van kleine bedrijven

Zoals eerder vermeld, zitten er ook voordelen aan het hebben van een klein bedrijf. Zo kan er snel worden omgeschakeld, omdat kleine teams veel gedaan krijgen in weinig tijd, vergeleken met grote teams die eerst alles moeten laten goedkeuren door mensen die boven hen staan. Tevens is het toegestaan om buiten de grenzen te denken. Wanneer er sprake is van een idee, kan het uitgevoerd worden zonder op te veel goedkeuring te wachten. Daarbij kan er snel geschakeld worden. Een klein bedrijf laat het ook toe om te focussen. Zo kan bijvoorbeeld een marketingkanaal tijdelijk genegeerd worden, zodat er op één specifieke werkzaamheid gefocust kan worden. Ook heeft een klein bedrijf een zogenaamde niche appeal. Wellicht is één van de grootste voordelen dat een klein bedrijf authenticiteit op kan bouwen.

Concurreren met SEO als klein bedrijf met grote bedrijven

1. Richten op zoekwoorden waar grote bedrijven zich niet op kunnen richten
Allereerst kunnen kleine bedrijven zich richten op zoekwoorden waar grote bedrijven zich niet op kunnen of willen richten. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden die veel te specifiek zijn voor grote bedrijven, omdat zij uiteraard zoveel mogelijk mensen willen bereiken en niemand uit willen sluiten. Ook kunnen kleine bedrijven zich richten op “vergelijkende” zoekwoorden en artikelen schrijven waarin verschillende producten of diensten worden vergeleken, iets wat grote bedrijven minder waarschijnlijk zullen doen. Neem als voorbeeld een groot bedrijf dat zich richt op hardloopschoenen en daarnaast een hardloopclub heeft onder die merknaam. Dat bedrijf wil natuurlijk zoveel mogelijk hardloopschoenen verkopen. Een kleine lokale hardloopclub zonder die grote merknaam kan twee paar hardloopschoenen met elkaar vergelijken en mensen helpen beslissen met de aankoop zonder partijdig over te komen.

2. Kleine bedrijven kunnen gaan voor autoriteit en merkassociatie in een specifieke niche
In plaats van zich te focussen op slechts één onderwerp, kan een klein bedrijf zich focussen op een specifieke niche en zo merkwaarde creëren. Bij het eerdergenoemde voorbeeld van de hardloopschoenen is het waarschijnlijk dat het grote bedrijf zich vooral richt op hardloopschoenen en content creëert die mensen stimuleert om hardloopschoenen te kopen, maar de kleine lokale hardloopclub kan zich richten op het gehele hardloopleven inclusief gezond eten en de mooiste hardlooplocaties.

3. Een klein bedrijf kan meer verdiepende content creëren, omdat daar meer tijd voor is
Het is waarschijnlijk dat een groot bedrijf vooral content creëert gericht op conversies, waar een klein bedrijf zich kan focussen op het opbouwen van vertrouwen en autoriteit. Op deze manier kan er content gecreëerd worden waar een groot bedrijf niet voor zou kiezen, zoals het eerdergenoemde voorbeeld. Neem bijvoorbeeld weer het grote bedrijf dat specifiek content creëert die mensen stimuleert om hardloopschoenen te kopen, waar een klein bedrijf meer de kans krijgt om verdiepende content te creëren, zodat het vertrouwen en autoriteit opbouwt.

4. Relaties opbouwen met bedrijven
Naast het bouwen van betere content, kunnen kleine bedrijven ook betere relaties bouwen met bedrijven. Het is waarschijnlijk dat grote bedrijven zich eerst richten op PR en dan pas op mensen, terwijl kleine bedrijven direct contact kunnen opnemen met andere bedrijven.

Samengevat zitten er veel kansen voor kleine bedrijven wanneer het gaat om SEO, waar grote bedrijven achterlopen. Komt u er zelf nog niet uit met uw online marketing, dan kunt u natuurlijk contact met ons opnemen door een e-mail te sturen naar info@SenSmarketing.nl of te bellen naar 036-3030061.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen