SenSmarketing: Waarom verlaten bezoekers uw website?

De meest voorkomende vraag waar een groot aantal ondernemers, web analisten en marketeers mee zitten is “waarom verlaten bezoekers mijn website?”. Er zijn verschillende redenen waarom uw website bezoekers de site verlaten. SenSmarketing is in staat om een uitgebreide analyse te maken van het huidige webverkeer en heeft meerdere websites geholpen met het bieden van inzichten en oplossingen om de bezoekers langer op de website te houden. Hieronder treft u de meest voorkomende redenen waarom bezoekers de website verlaten. Wilt u een maatwerk rapport voor uw website ontvangen, neem dan vrijblijvend contact op via info@sensmarketing.nl of bel naar 036-3030061 en vraag naar onze Web Analisten.

1. De website is traag

Wellicht een van de meest voorkomende redenen waarom uw bezoekers de website verlaten, is de snelheid van uw website, ook wel de laadtijd van een website genoemd. We komen regelmatig websites tegen waar pagina’s zeer traag worden geladen. Vandaag de dag moet dit perfect verlopen wilt u de bezoekers op de website behouden. In de meeste gevallen moet het niet langer dan 5 seconden duren voordat de opgevraagde pagina van uw website geladen is. Bij een webshop mag dit iets langer duren. Er zijn meerdere oplossingen voor dit probleem en vaak is dit snel op te lossen. Ervaart u lange laadtijden op uw website? Onze programmeurs kunnen uw pagina snelheid binnen 2 dagen aanzienlijk versnellen.

2. Onduidelijke website navigatie

Hoe vaak heeft u zelf een website bezocht en verdwaalde u in het aantal pagina’s en verkeerde verwijzingen? Of dat u iets zocht op een bepaalde website, maar hetgeen niet kon vinden wat u zocht. U probeert door te klikken, maar belandt weer op een andere pagina met totaal andere opzet en navigatie. Een slechte website navigatie zorgt er vaak voor dat bezoekers (potentiele klanten) uw website verlaten doordat ze niet duidelijk genoeg gestuurd worden. Een duidelijke navigatie structuur zorgt ervoor dat bezoekers snel en gemakkelijk alles kunnen vinden. Een paar simpele tips om uw navigatie te verbeteren zijn:

• Zorg voor een hoofdmenu op elke pagina van de website
• Maak een gebruiksvriendelijke sitemap voor uw bezoekers
• Implementeer een zoekfunctie op uw website
• Maak een duidelijke breadcrumb (U bevindt zich hier) menu op uw website
• Groepeer gerelateerde categorieën en subcategorieën

3. Verouderd website design

U krijgt maar één keer de kans om de eerste indruk te maken, zo ook met uw website. Het duurt slechts 8 seconden voordat de bezoekers al een mening hebben gevormd over uw website. Een verouderd website design komt vaak niet vertrouwelijk over en zo verliest u de strijd met partijen die een strakke en gebruiksvriendelijke uitstraling hebben. Zorg daarom dat u met de tijd meegaat wilt u nieuwe bezoekers aantrekken, behouden en nog belangrijker, converteren.

4. De website is niet mobielvriendelijk

In de afgelopen jaren is het gebruik van mobiele apparaten sterk toegenomen. Sommige personen gebruiken enkel een mobiel of tablet om online te surfen. Daarom is het belangrijk dat uw website responsive is, met andere woorden: dat de website zich aanpast aan het formaat. Dit kan een zware klus zijn, als uw website een verouderde structuur heeft. Als u merkt dat het gedrag van mobiele bezoekers niet optimaal is, dan kan dit verholpen worden door een responsive website. Bovendien is een mobiel vriendelijke website een MUST voor Google. Wilt u hulp met het inzichtelijk krijgen van specifiek gedrag van mobiel verkeer? Neem dan contact met ons op en de Analytics Experts van SenSmarketing kunnen u kosteloos inzicht geven in deze statistieken.

5. Uw website mist een duidelijke Call to Action

U heeft een prima website, voldoet aan alle bovenstaande punten, maar alsnog gebeurt er niet wat u wilt. Wat mist er dan horen wij u denken? U mist een duidelijke Call to Action voor uw bezoeker!
En u bent niet de enige – 80% van MKB’ers vergeten een Call to Action toe te voegen op de website, terwijl dit het belangrijkste onderdeel is van de website of webshop. De bezoekers, uw potentiele klanten, zullen vaak geen actie ondernemen als het niet duidelijk genoeg is wat zij moeten/kunnen doen. Integreer daarom altijd één of meerdere Call to Action buttons op elke pagina van uw website. Zorg ervoor dat de bezoeker weet wat hij/zij kan of moet doen op iedere pagina.

Heeft u moeite om een van de punten te realisten, of weet u niet goed hoe u dit kunt toepassen op uw website? U kunt de specialisten van SenSmarketing altijd benaderen voor meer informatie of vragen over uw kwestie.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen

LinkedIn
Instagram
Menu