Optimaliseer uw website voor mobiel of u verliest bezoekers!

Sinds vorig jaar april is het belangrijk dat uw website mobiel vriendelijk is. Google neemt namelijk de gebruiksvriendelijkheid op mobiel mee als  “ranking factor”. Is uw website mobiel niet in orde? Dan zult u merken dat uw pagina’s lager komen te staan in de zoekresultaten.

Nu gaat Google vanaf mei 2016 dit een extra boost geven, ze hebben dit onlangs gemeld op hun blog. De mobiel vriendelijkheid van de pagina’s op uw website gaat dus zwaarder meewegen!

Is uw website mobiel vriendelijk?

Mobiel vriendelijk, wat is dat eigenlijk? Is uw website mobiel vriendelijk? En waar ziet u dat aan? Een paar dingen waar u zelf op kunt letten:

  • Is de tekst van uw website makkelijk te lezen op mobiel zonder in te zoomen of te tappen op het beeldscherm?
  • Er geen horizontale scrollbalk aanwezig moeten zijn. Een verticale mag natuurlijk wél.
  • Let op dat links niet te dicht bij elkaar staan en dat ze groot genoeg zijn. Een tikgrootte tussen de 7-10 mm is voldoende voor een volwassenen. Dat is ongeveer 48 pixels hoog/breed.
  • Google geeft over het algemeen de voorkeur aan een responsive website in plaats van een mobiele website met aparte URL.
  • Denk er ook aan dat veel mensen hun mobiel onderweg gebruiken, en misschien een niet zo snelle internet verbinding hebben. Zorg dus dat afbeeldingen niet te groot zijn zodat ze niet te lang duren om in te laden.
  • Zorg dat mensen in zo min mogelijk klikken bij het doel kunnen komen. Zeker mensen die mobiel een website bezoeken willen even gauw iets op zoeken, en meerdere pagina’s aan moeten klikken en inladen zorgt er vaak voor dat ze afhaken. Zorg dus dat de belangrijkste doelen van uw website in 1 of 2 klikken vanaf de homepagina te behalen zijn.

U kunt ook een Mobiel vriendelijk test doen met de tool van Google. Het is ook raadzaam om uw website te testen met PageSpeed Insights, deze let ook op de groottes van tikdoelen, inladen van CSS bestanden of andere mogelijke problemen zoals te grote afbeeldingen. U krijgt praktische tips om uw website te verbeteren.

Waar heeft de update impact op?

Deze update heeft alleen invloed op websites die nog niet mobiel vriendelijk zijn. Is uw website wel al mobiel vriendelijk dan hoeft u zich géén zorgen te maken.

Deze update of boost heeft impact op:

  • de mobiele zoekresultaten
  • De zoekresultaten in alle talen
  • Het wordt per individuele pagina beoordeeld

Mocht uw website in Mei nog niet mobiel vriendelijk zijn, dan kan het dus zijn dat u ziet dat het mobiele verkeer afneemt op uw website. Wanneer dat gebeurt kunt u het beste zo snel mogelijk de website optimaliseren voor mobiel. Google zal daarna opnieuw uw website indexeren (eventueel omdat u uw pagina aanmeld bij Google via Google Search Console) en u zult het bezoek dan weer (langzaam) zien stijgen.

Het is natuurlijk verstandiger uw website te optimaliseren voor mobiel vóór de update uitgerold wordt, zodat u uw behaalde posities niet weer opnieuw hoeft te veroveren.

Hulp nodig bij het optimaliseren voor mobiel?

Heeft u een website en is deze nog niet mobiel vriendelijk (genoeg)? En komt u er misschien zelf niet uit hoe u dit het beste kan doen? Wij voorzien alle sites die we bouwen van een mobiel vriendelijk design.

Neem dan vandaag nog contact met ons op! Dan bekijken we samen de mogelijkheden hoe we er voor kunnen zorgen dat uw website straks in mei geen posities gaat verliezen.

LinkedIn
Instagram

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen

Menu