Verhoog je conversies door middel van klantfeedback

Klantfeedback is één van de meest waardevolle bronnen van informatie. Veel bedrijven vragen online feedback van klanten, maar vaak wordt er uiteindelijk weinig gedaan met deze verkregen feedback, wat erg zonde is! Daarnaast weet maar ongeveer 50% van deze bedrijven hoe zij het maximale uit de klantfeedback kunnen halen. Klantfeedback verzamelen vergt veel tijd, maar het kan je bedrijf veel opleveren als je het op de juiste manier inzet. Benieuwd hoe jij klantfeedback in kunt zetten om conversies te verhogen? Lees dan snel verder!

Bezoekersgedrag

Met tools zoals Google Analytics kun je interessante informatie over je bezoekers achterhalen. Je kunt bijvoorbeeld door middel van een heatmap bekijken welke pagina’s worden bezocht en waar bezoekers op jouw website afhaken. Interessant om te weten, maar uiteindelijk weet je nog steeds de achterliggende redenen niet. Waarom blijft een bezoeker van jouw website op een bepaalde pagina staan en waarom gaat deze bezoeker uiteindelijk niet over tot het bestelproces?

Waarom klikken sommige bezoekers op je website door en haken anderen juist af? En hoe zorg je ervoor dat zij alsnog doorklikken en zelfs converteren?

Leer je klanten kennen

Om te weten waarom bezoekers van je site niet overgaan tot het bestelproces, is het van belang om je klanten te leren kennen. Ken je klant en denk vanuit je klant, zo kom je tot een completer beeld. Hierbij is het niet alleen belangrijk of je feedback vraagt maar ook wat je vraagt, aan wie en wanneer je het vraagt.

Om je klanten een zo goed mogelijke ervaring te kunnen bieden, is het van belang om je klanten te leren kennen en te begrijpen. Waar zijn ze naar op zoek? Wie zijn de mensen precies? En waar zijn ze te vinden? De belangrijkste vraag: op basis van welke factoren maken mijn klanten beslissingen en hoe zorg ik ervoor dat mijn conversies verhogen?

Klantfeedback verzamelen

Er zijn vele manieren om feedback van klanten te verzamelen. Eén van de bekendste manieren is het verzamelen van recensies op je eigen website, door bijvoorbeeld feedback te verzamelen aan het eind van het bestelproces of na gebruik van de app. Vraag wat de overtuigende factor was bij het maken van de beslissing. Ook kun je feedback vragen wanneer iemand het winkelwagentje op jouw site verlaat, met die informatie kun je onzekerheden wegnemen en ervoor zorgen dat deze bezoeker wel een product koopt of dienst afneemt.

Je kunt door middel van een extra vraag op je website erachter komen wie je klanten zijn. Op deze manier weet je precies door wie jouw site bezocht wordt en hoe je eventuele retargeting aan moet pakken.

Door klanten naar hun mening te vragen laat je ook zien dat je hun stem waardeert. Je neemt tijd om naar ze te luisteren en je betrekt ze bij het proces. Klantbeleving is van groot belang voor elk bedrijf dat producten of diensten verkoopt. Een goede klantbeleving zorgt voor loyale klanten en klanten die langer blijven leveren meer op.

De voordelen van het inzetten van klantfeedback

Wanneer je actief om feedback vraagt, geven mensen die positief of neutraal zijn sneller hun mening. Het percentage negatieve feedback zal dan automatisch dalen. Om feedback te krijgen moet je dus wel actief vragen, in plaats van achteroverleunen.

Positieve feedback kun je gebruiken als bewijskracht. Hoe meer reviews een product heeft, hoe hoger het conversiepercentage wordt. Ongeveer 92% van de mensen neemt reviews van anderen mee in het beslissingsproces.

Daarnaast is het belangrijk dat je de klantfeedback niet alleen analyseert, maar eventuele problemen ook daadwerkelijk oplost. Zelfs negatieve feedback kan positieve invloed hebben, zolang jij maar laat zien dat je er echt iets mee doet.

Aan de slag met klantfeedback?

Nieuwsgierig geworden en ben je benieuwd hoe wij jou met klantfeedback kunnen helpen? Onze specialisten staan voor je klaar. Vul het formulier op deze pagina in en wij nemen contact met je op!

LinkedIn
Instagram

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen

Menu