1. Focus je niet alleen op de vrijdag zelf
Een veelvoorkomende fout is dat bedrijven Black Friday als één marketingmoment gebruiken. Het is beter om je marketing en communicatie al in te zetten tijdens de Pre-Black Friday periode. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van mailings naar vaste klanten waarbij je al iets kleins weggeeft of je (potentiële) fans via diverse kanalen warm maakt voor de acties die eraan zitten te komen. Onthoud dat niet iedereen een aankoop doet bij het eerste bezoek aan een webshop en dat het daarom belangrijk is om al zichtbaar te zijn voordat de Black Friday gekte van start gaat. Op deze manier kun je sneller een plekje veroveren in het hoofd van de consument.
De kortingen stoppen niet bij Black Friday, want je kunt de acties het beste door laten lopen in het weekend. Op deze manier is er ook een brug geslagen naar Cyber Monday, waarna je de acties makkelijk kunt continueren naar (last-minute) Sinterklaas. Het Black Friday weekend is tenslotte het laatste weekend voor Sinterklaas, dus een ideaal moment om online zichtbaar te zijn met jouw producten en diensten.
2. Social media is onmisbaar in 2020
In de tijd van social distancing maken mensen steeds meer gebruik van social media en is het totale aantal online aankopen sterk gegroeid met 36% (tweede kwartaal 2020). Dit gecombineerd met de Black Friday gekte, kun je niet achterblijven wat verkoop binnen social media betreft. Op Facebook en Instagram is het mogelijk om je producten te integreren vanuit je website en te tonen op jouw social pagina. Nog handiger: het winkeloverzicht van Instagram maakt het nu veel makkelijker om jouw producten te tonen aan geïnteresseerde personen.
Door middel van social media kun je ook goed inspelen op de Pre-Black Friday periode, zodat je potentiële klanten alvast klaargestoomd zijn voor de Black Friday acties.
3. Zorg voor een geoptimaliseerde webshop
Het grootste deel van de online aankopen wordt gedaan via smartphones en daarom is het belangrijk dat jouw webshop geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Het kan voor bezoekers erg storend zijn als er te veel onnodige tekst op een pagina staat of dat zij niet snel kunnen navigeren naar een product, andere pagina of de betaalpagina.
De truc is om het je klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Zodra een bezoeker te veel stappen moet volgen om een aankoop te voltooien, is de kans groter dat hij of zij afhaakt. Dat wil je natuurlijk niet hebben! Bied de mogelijkheid om een aankoop te doen met een gastaccount en ga na of jouw website gebruiksvriendelijk genoeg is. Hierbij kun je kijken naar de laadtijd en navigatiemogelijkheden.
Meer verkoop realiseren?
Wil jij meer verkoop realiseren tijdens Black Friday? Onze specialisten staan voor je klaar en helpen je graag! Vul het formulier op deze pagina in en wij nemen contact met je op!