Hotjar: de tool om gebruikersdata in kaart brengen
Alvorens we uitleggen wat de wijziging inhoudt, is het eerst verstandig om meer uitleg te geven over Hotjar. Simpel gezegd is Hotjar een online tool waarmee het mogelijk is om het gedrag van bezoekers inzichtelijk te maken. Het gebruikersgedrag wordt inzichtelijk gemaakt door heatmaps en recordings in te zetten.
Heatmaps laten, vanuit een visueel perspectief, zien waar bezoekers op klikken, hoe ver ze navigeren en waar ze met hun muis scrollen op de pagina. Dit wordt gedaan via drie verschillende soorten heatmaps:
- Click maps
- Move maps
- Scroll maps
Het analyseren van de heatmaps levert zeer waardevolle data op, want hiermee is het mogelijk om te bekijken hoe bezoekers zich gedragen op een pagina en hoe ze reageren op bijvoorbeeld CTA’s en visuals.
Recordings zijn video’s van websitebezoekers die de website bezoeken. Dit laat zien hoe bezoekers zich gedragen op de website en hiermee zie je exact wat bezoekers zien op de website. Dankzij de heatmaps en recordings is het mogelijk om, op basis van het gedrag van websitebezoekers, knel- en verbeterpunten van de website in kaart te brengen.
Manual heatmaps
Voorheen was het, met een gratis account, enkel mogelijk om drie heatmaps handmatig aan te maken. Mocht je meer heatmaps willen aanmaken, dan was je genoodzaakt om een betaald abonnement af te sluiten. Eén van de nadelen van de handmatige heatmap was dat het aanmaken aardig wat tijd in beslag nam. Een ander nadeel was dat er op het moment dat er wijzigingen plaats hadden gevonden aan de pagina, je weer genoodzaakt was om een nieuwe heatmap aan te maken. Hierbij ging ook de data van de ‘oude’ heatmap verloren, aangezien je deze heatmap moest verwijderen om plaats te maken voor de nieuwe.
Uit feedback van gebruikers bleek dat dit niet efficiënt werkte, omdat het veel tijd in beslag nam en je telkens verplicht was om te plannen wanneer je een nieuwe heatmap zou aanmaken. Dit is ook de reden waarom Hotjar aan de slag is gegaan met een modernere vorm van heatmaps: continuous heatmaps, oftewel ‘continu’ heatmaps. Deze nieuwe vorm van heatmaps geeft je direct toegang tot data die automatisch is verzameld op de pagina. Hiervoor worden dezelfde sessies/data gebruikt als voor de recordings.
Wat zijn de voordelen van continuous heatmaps?
Continuous heatmaps heeft, ten opzichte van de oude manier van heatmaps, een aantal voordelen te bieden. Wij hebben deze voordelen op een rijtje gezet:
- Het werkt efficiënter: continuous heatmaps werken een stuk efficiënter dan manual heatmaps. Bij de oude manier van werken moest je namelijk handmatig heatmaps aanmaken en moest je deze ook verwijderen en vervangen voor andere heatmaps op het moment dat je nieuwe pagina’s wilde gaan analyseren. Met deze wijziging wordt het vervangen van heatmaps overbodig gemaakt, omdat je direct toegang hebt tot actuele heatmaps en de verzamelde data. Dit maakt het vooraf planen ook overbodig, want je kunt direct starten met je analyse.
- Ongelimiteerd heatmaps: waar je voorheen met een gratis account keuzes moest maken tussen welke pagina’s je wilde analyseren (je kon immers maar drie heatmaps aanmaken), kun je nu (ook met een gratis account) ongelimiteerd heatmaps aanmaken. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het invoeren van de URL. Start het analyseren maar!
- Tijdsperiode vergelijken: met de nieuwe functie is het mogelijk om historische data van de heatmap te bekijken. Hotjar biedt namelijk de mogelijkheid om te filteren op een bepaalde tijdsperiode. Mocht je wijzigingen aanbrengen op de pagina zelf en willen zien hoe bezoekers hierop reageren, dan is het mogelijk om de heatmap uit de periode daarvoor te vergelijken met de data die nu is verzameld. Zet de heatmaps naast elkaar en bekijk het verschil!
- Meest populaire pagina’s worden weergeven: om het zoeken naar de meest populaire pagina’s eenvoudiger te maken, geeft Hotjar als suggestie de meest populaire (vaak meest bezochte) pagina’s van de website weer tijdens het zoeken naar pagina’s. Dankzij deze functie kun je direct starten met het analyseren van de pagina’s die meeste data hebben gegenereerd.
Gratis account of betaald abonnement?
Nu het mogelijk is om ongelimiteerd aantal heatmaps aan te maken, is het begrijpelijk dat je jezelf nu afvraagt ‘kan ik dan niet beter een gratis account nemen’? Mocht je snel data willen verzamelen raden wij het aan om voor een betaald abonnement te gaan. Met een gratis abonnement is het mogelijk om 35 sessies per dag te verzamelen en bij het minst dure abonnement (het zogenoemde ‘Plus abonnement’) is dit 100 sessies per dag. Hierdoor verloopt het verzamelen van data bij een gratis abonnement een stuk trager vergeleken met een betaald abonnement.
Ons advies is om voor een betaald abonnement te gaan, zodat het mogelijk is om met efficiënter en met meer data te werken. Meer data zorgt uiteraard voor betere adviezen en conclusies, iets wat cruciaal is op het gebied van conversie optimalisatie.
Hoe kan ik mij op deze wijziging voorbereiden?
Voor Hotjar accounts waar heatmaps nog draaiende zijn is het van belang om je voor te bereiden op deze wijziging. De manual heatmaps zullen namelijk vanaf 25 april verwijderd worden door Hotjar. Mocht je de data van de heatmaps willen bewaren, dan is het advies om voor 25 april alle heatmaps te exporteren. Je kunt de heatmaps exporteren als afbeelding of als CSV bestand. Doe je dit niet, dan verdwijnt de historische data van alle heatmaps die je hebt aangemaakt!
Ook starten met Hotjar?
Wil je ook profiteren van de vele voordelen die Hotjar te bieden heeft? Wacht in dat geval dan niet veel langer en neem direct contact met ons op! Je kunt ons telefonisch bereiken via 036 30 30 061 en via de mail op info@sensmarketing.nl. Onze CRO specialist zal vervolgens contact met je opnemen om het traject verder toe te lichten.