Pinguïn-updates
Deze tool wordt ontwikkeld omdat Google is begonnen met het uitrollen van de zogenaamde Pinguïn-updates. Het doel van deze updates van Google’s algoritme is om sites die een slecht linkprofiel hebben lager te plaatsen in de zoekresultaten. Dit heeft tot gevolg dat concurrenten ‘slechte’ links voor elkaar kunnen aanvragen waardoor een concurrent zal dalen in de zoekresultaten. Dit wordt ‘negative SEO’ genoemd. Er zijn inmiddels veel voorbeelden van sites die door de updates van Google ver zijn gedaald in de zoekresultaten. Om te voorkomen dat sites onnodig zakken in de zoekresultaten komt er nu dus een tool.
‘Nofollow’
Tot op heden kon alleen de gever van een link via de rel=”nofollow” aangeven dat bijvoorbeeld de pagerank van een link niet doorgegeven moest worden. De ontvanger kon, ook als hij de link niet wilde, niet aangeven dat deze link ongewenst was. Na de lancering van deze tool kan dus ook de ontvanger van de link zeggen: bedankt voor de link, maar eigenlijk hoef ik hem niet.
Dit is een goede ontwikkeling, omdat het het fenomeen ‘negative SEO’ nu wordt uitgesloten. Alle verwijzingen die je ranking kunnen schaden kunnen nu worden uitgesloten. Ook brengt zo een tool voordelen met zich mee voor de linkbuilding van bedrijven zelf. Mochten er fouten worden gemaakt in de linkbuilding die een bedrijf zelf doet, dan kan dit worden hersteld met deze tool.