fbpx

De verdwijning van de gemiddelde positie in Google Ads

De “gemiddelde” positie in Google Ads is verdwenen. In eerste instantie lijkt dit voor elke adverteerder een groot verlies, maar hoe erg is deze verandering nou echt? In deze blog wordt toegelicht wat de gemiddelde positie in hield, waarom Google de beslissing heeft gemaakt om deze te verwijderen en wat er voor de gemiddelde positie in de plaats komt.

Wat houdt de gemiddelde positie in?

De gemiddelde positie is een waarde die aangeeft wat de gemiddelde positie van uw advertentie is ten opzichte van andere advertenties. Deze positie bepaalt in welke volgorde advertenties op de pagina worden weergeven. Nummer 1 is de hoogste positie en er is geen laatste positie. De positie 1 tot en met 8 staan over het algemeen op de eerste pagina. Als de gemiddelde positie 9-16 is, zullen de advertenties op de tweede pagina verschijnen.

Waarom verdwijnt de gemiddelde positie?

De gemiddelde positie klinkt als een handige tool om een indicatie te krijgen op welke positie de advertentie staat. Jammer genoeg geeft de gemiddelde positie geen reëel beeld. Het kan zijn dat je advertentie 50 keer op nummer 1 heeft gestaan en 50 keer op nummer 10. De gemiddelde positie is dan 5, alleen heeft de advertentie nooit op de 5epositie gestaan. De gemiddelde positie geeft hier dus een vertekening van de werkelijkheid.

 Wat komt voor de gemiddelde positie in de plaats?

Google laat ons natuurlijk niet met lege handen achter. Ze hebben een oplossing bedacht voor de gemiddelde positie, namelijk 4 nieuwe positiestrategieën:

De 1strategie is het vertoningspercentage van de toppositie. Deze waarde geeft aan hoe vaak de advertentie aan de top (ook boven de organische resultaten) is vertoond, ten opzichte van het totaal aantal vertoningen.

De 2e strategie is het vertoningspercentage van de absolute toppositie. Deze waarde geeft het percentage advertentievertoningen aan dat als allereerste advertentie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

De 3e strategie is het vertoningspercentage van de toppositie in het zoeknetwerk. Deze waarde geeft het aantal vertoningen dat de advertentie heeft ontvangen op de toppositie, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie.

De 4e strategie is het vertoningspercentage van de absolute toppositie in het zoeknetwerk. Deze waarde geeft het aantal vertoningen dat de advertentie heeft ontvangen op de absolute toppositie gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie.

Inzetten voor jouw bedrijf?

Door het verdwijnen van de gemiddelde positie en het toevoegen van 4 verschillende positiestrategieën probeert Google meer inzicht te geven en een reëel beeld te creëren van de gegevens over jouw advertentie.

Ben je benieuwd wat wij als full service online marketingbureau voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Onze online marketingspecialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op via info@sensmarketing.nl of bel 036 – 3030061.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen