De perfecte website? Die design je voor je doelgroep, niet voor jezelf!

De essentie van de perfecte website kan ontelbaar veel meningen beslaan. Onder het mom: een goed begin is het halve werk, nemen we je mee in het belang van een website die niet alleen voor jou goed voelt, maar vooral goed werkt voor je doelgroep. Dit zijn tenslotte de mensen waarvan je wenst dat ze je producten of diensten afnemen.

Dat je het zelf mooi vindt, betekent niet meteen dat het goed werkt
Als ondernemer ben je trots op je bedrijf en wil je vanuit persoonlijke voorkeur je website vormgeven. Je wil laten zien wat je kan betekenen voor je doelgroep en waarom ze juist voor jou moeten kiezen. Een persoonlijke blik kán een website heel persoonlijk maken, maar het kan er ook voor zorgen dat je hierdoor aan je doel voorbijgaat en het de doelgroep juist helemaal niet aanspreekt.

Een website is zoveel meer dan enkel mooie designs, kleuren, foto’s en video’s. Om (potentiële) klanten te informeren, new business binnen te halen of een product te verkopen zal je je moeten richten tot diegene die je wil bereiken en overtuigen: je doelgroep.

Een efficiënt design voor je doelgroep
Je doelgroep definiëren is de eerste stap naar een website die volledig aansluit op je doel. Wie is je doelgroep, wat willen ze en hoe bereik je ze het best? Bedenk hoe bezoekers je website willen gebruiken en wat belangrijk voor ze is. Een zeer belangrijk onderdeel binnen deze materie is: welk apparaat gebruikt je doelgroep?

Responsive design en optimale gebruiksvriendelijkheid
Of we het nu willen horen of niet: we worden allemaal steeds luier als het aankomt op ons internetgebruik. Duurt het laden van een website op je smartphone langer dan 10 seconden? Dan zijn 9 van de 10 mensen alweer aan het kijken bij de concurrent. Als ondernemer kan je dit heel eenvoudig voorkomen door te zorgen voor een responsive design met een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid. Maar hoe doe je dat?

We gaan het toch nog een keer zeggen: ken je doelgroep. Welk medium je doelgroep gebruikt, is namelijk van groot belang voor het webdesign. Gemiddeld besteden we ruim 3 uur per dag op onze smartphone. Grote kans dat je doelgroep jouw website bezoekt via dit device. Vooralsnog weet je dit nooit zeker en is het van belang dat je eerst grondig onderzoek doet. Hiervoor geven we je graag een aantal belangrijke tips.

Met deze tools laat je het webdesign naadloos aansluiten op je doelgroep
Om erachter te komen hoe je website gebruikt wordt door je doelgroep kan je gebruikmaken van diverse handige tools die ook nog eens AVG-proof zijn. Dit zijn:

Hotjar

Hotjar is een online tool waarmee het mogelijk is om het gedrag van bezoekers inzichtelijk te maken met behulp van heatmaps en recordings. Waar klikken gebruikers? Hoe navigeren bezoekers op de website? En mogelijk nog veel belangrijker: waar haken bezoekers precies af? Met behulp van deze informatie is het mogelijk om knel- en verbeterpunten van de website in kaart te brengen. Op basis hiervan speel je beter in op de behoeftes van bezoekers en verbeter je hun ervaring op je website.

Google Analytics
Google Analytics is misschien wel de meest bekende tool om het gebruik van je website in te kunnen zien. Deze tool laat je zien welke pagina’s het meest bezocht worden, op welke tijdstippen dit gebeurt, uit welke regio de bezoeker komt én met welke schermformaten er naar je website genavigeerd wordt. Een onmisbare tool dus.

Leadinfo

Leadinfo is een efficiënte tool die veel gebruikt wordt in de zakelijke dienstverlening. Deze tool geeft je inzage in welke bedrijven je website hebben bezocht en welke pagina’s voor hen interessant blijken. Hiermee weet je of je website en je content aansluit bij je zakelijke doelgroep.

Meer advies over responsive design bouwen voor je doelgroep? Neem gerust contact op

LinkedIn
Instagram

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen

Menu