De nieuwe wereld van Voice Search: Hoe optimaliseer ik mijn website hiervoor?

Met de opkomst van spraak gestuurde assistenten zoals Siri, Alexa en Google assistant, is Voice Search niet langer de toekomst, maar de realiteit. Mensen zoeken steeds vaker informatie op via hun mobiele apparaten en gebruiken daarbij ook steeds vaker hun stem om vragen te stellen en taken uit te voeren. Jij kan hier nu al op inspelen en profiteren van deze trend. Wij gaan vertellen hoe jij dat het best kan doen.

Hoe werkt Voice Search

Je hebt vast weleens geprobeerd informatie op te zoeken door met je stem te spreken, maar hoe krijg je de juist informatie terug? Bij een stem gestuurde zoekopdracht gebruik je meestal volledige zinnen in plaats van enkele zoekwoorden. De meeste mensen stellen dus een vraag en verwachten in een natuurlijke taal een antwoord. Voice Search assistenten zoeken zoals zoekmachines het internet af naar het beste, relevante antwoord. Zodat ze deze antwoord terug kunnen geven aan de gestelde vraag.

Gebruik long-tail zoekwoorden

Bij Voice Search wordt vaak een zoekopdracht gedaan in de vorm van een vraag. Bijvoorbeeld, in plaats van “supermarkt Almere” kan een gebruiker vragen “Waar vind ik de dichtstbijzijnde supermark?” Het is daarom belangrijk om long-tail zoekwoorden te gebruiken die deze vragen kunnen beantwoorden. Zorg er daarnaast ook voor dat je content biedt die antwoorden geeft op de vragen doe mensen in jouw niche kunnen stellen. Dit help om als een autoriteitsbron te worden beschouwd.

Lokale optimalisatie

Als je nog niet lokaal geoptimaliseerd bent, is dat voor Voice Search een goed idee. Vanwege dat mensen vaak via Voice Search zoeken naar producten of diensten die ze op dat moment nodig hebben. Voice Search assistenten zoeken dan naar lokale informatie. Hierdoor is het dus voor jou belangrijk om jouw Google Mijn bedrijf-profiel up-to-date te hebben en gebruik te maken van lokale zoekwoorden. Het helpt niet alleen om gevonden te worden door Voice Search, maar het breid gelijk ook jou online zichtbaarheid uit.

Snelle laadtijden en gestandaardiseerde gegevens

Snelle laadtijden zijn cruciaal voor online marketing, omdat mensen snel afhaken als een website langzaam laadt. Dit kun je voorkomen door verschillende optimalisaties door te voeren. Zoals het verkleinen van afbeeldingen en de afbeelding pas in te laden als het in beeld is van de gebruiker. Verder is het vermijden van lange lappen tekst verstandig, vanwege dat online lezers alleen opzoek zijn naar het belangrijkste antwoord op hun vragen. Daarnaast kan je gebruik maken van browsercaching, dit betekend dat bezoekers niet elke keer dat ze op jouw website komen de cachings hoeven te downloaden waardoor ze gemakkelijker op jouw pagina’s kunnen navigeren. Ten slotte, door gebruik te maken van gestandaardiseerde gegevens help jij zoekmachines beter te begrijpen wat er op jouw website staat, wat vervolgens weer leidt tot een betere weergave in de zoekmachine resultaten pagina (SERP).

Mobielvriendelijkheid

Mobielvriendelijkheid is van cruciaal belang voor Voice Search optimalisatie, omdat mensen Voice Search vaak op hun mobiele telefoon gebruiken. Het is essentieel dat jouw website hiervoor is geoptimaliseerd.

Wil jij ook jouw website geoptimaliseerd hebben voor Voice Search? Schakel snel met onze specialist!

Het is van groot belang om in gedachten te houden dat mensen Voice Search gebruiken om snel informatie te vinden. Door jouw website te optimaliseren voor Voice Search kan jij beter presteren dan je concurrenten en deze potentiële klanten aantrekken. Door deze punten te verwerken in jouw website vergroot jij je kansen om beter te worden gevonden en begrepen te worden door Voice Search Assistenten. Wil jij nu ook jouw website optimaliseren hiervoor?  Neem dan gerust contact met ons op. Je kan ons bereiken via info@sensmarketing.nl of bereik ons telefonisch via +31 036 30 300 61.

 

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen