fbpx

De evolutie van Google Ads

Google Ads, voorheen Google AdWords: een begrip waar nog niet iedereen mee bekend is. Google Ads is het online-advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven gericht reclame kunnen maken via verschillende campagnes. Bezoekers zijn al op zoek naar de producten of diensten die je aanbiedt en door middel van Google Ads geef je de bezoeker een extra duwtje in de rug, bijna klaar voor aankoop!

Hoe zit Google Ads nou precies in elkaar en hoe is het ontstaan?

Functie van Google Ads

De basis van Ads bestaat uit zoekwoorden. Zoekwoorden vertegenwoordigen een bepaalde zoekintentie van de gebruiker, waardoor het een relevant en onmisbaar kanaal is voor vele organisaties. Om deze reden is een gedegen zoekwoordenonderzoek het fundament van elke SEA-strategie.

Daarnaast is het mogelijk om via Google Ads te adverteren in het display netwerk. Dit is een netwerk met meer dan een miljoen websites waar banners op geplaatst worden. Zo kunnen er display advertenties worden geplaatst op YouTube en in Apps. Via Google Ads kunnen alle vertoningen, klikken en conversies meetbaar worden gemaakt.

Bovendien presenteert Google Ads de kosten per klik (CPC), zoekvolume van de zoektermen en de concurrentie met andere bedrijven. Dit maakt Google Ads voor vele ondernemingen een interessanter en effectiever medium dan adverteren op tv, radio of krant.

De geschiedenis van Google Ads

De afgelopen jaren is Google Ads flink veranderd. Dat moest ook wel, aangezien Google in de eerste jaren van hun bestaan weinig tot niets verdiende. Over de jaren heen heeft Google de ruimte, waarin de Google Ads advertenties in worden weergeven, steeds groter en efficiënter gemaakt. Het vergroten van de weergave van de advertentie, is een tactische set geweest omdat de bovenste advertenties en zoekresultaten het meest worden bekeken en ook de meeste aandacht krijgen.


In een relatief korte periode, heeft Google Ads een grote groei doorgevoerd. Van 2010, met twee regels als advertentie, naar het vergroten en toevoegen van praktische sitelinks, tot het realiseren van 3 tot 4 regels met handige tools waardoor de advertentie bovenaan blijft staan. De slimgemaakte Google Ads lijken bovendien veel op organische zoekresultaten, waardoor de gebruikers van Google hier vaker naar kijken. Dit maakt Google Ads niet voor niets de grootste inkomstenbron van Google.

De vraag kan luiden waarom de lay-out van Google Ads nou eigenlijk veranderd is, maar dat is eigenlijk heel simpel; om meer ruimte te creëren voor advertenties. Een belangrijke kanttekening is dat de schermgroottes de afgelopen jaren flink zijn toegenomen met als gevolg dat het mogelijk is om meer zoekresultaten te zien dan voorheen.

Bovendien zullen bezoekers steeds meer in contact komen met de verschillende onlinekanalen waardoor een websitebezoeker eerder in aanraking kan komen met de display advertentie.

Google Ads inzetten voor jouw bedrijf?

Benieuwd naar meer informatie over Google Ads en hoe jouw bedrijf hiervan kan profiteren? Onze Google Ads specialisten helpen graag verder! Neem contact met ons op door te mailen naar info@sensmarketing.nl of bel naar 036 303 0061

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen