De Duitse e-commerce biedt kansen
De Duitse e-commerce gaat als een speer. Duitsers behoren tot de grootste online kopers van Europa. De helft van deze omzet wordt binnen geharkt door online platformen, zoals Zalando en Ebay. Koploper Amazon steekt daar met kop en staart bovenuit, hun omzet is drie keer zo hoog als de tweede grootste partij in Duitsland, genaamd OTTO. Daar kunnen wij met onze Nederlandse webshops natuurlijk niet op achterblijven. Ben je een bezitter van een webshop in Nederland? Dan kan het wel eens interessant zijn om de volgende stap te zetten; een Duitse webshop starten in ons welgestelde buurland!
De mogelijkheden van een Duitse webshop starten
Voor Nederlandse bedrijven biedt de Duitse markt veel kansen. Via een platform kan je laagdrempelig de markt betreden. Een eigen webshop starten kan ook. Er zijn in Duitsland veel aanbieders actief, het is de uitdaging om je hierin te onderscheiden van anderen. Kansen liggen er genoeg! Met ruim 82 miljoen inwoners is de Duitse markt maar liefst 5 keer zo groot als die van ons. Ben je benieuwd hoe je deze kans effectief kan benutten? Wij helpen je graag op weg met onderstaande tips.
Tip 1: Kies voor de Duitse taal
Iedere websitebezoeker shopt het liefst in zijn eigen taal. Wanneer wij in Nederland een winkel bezoeken van Duitse komaf, rekenen wij erop dat we de Nederlandse taal kunnen spreken. Dit geld ook voor Duitsers wanneer zij een Duitse webshop betreden. Wanneer je een webshop opent in Duitsland raden wij aan deze geheel in het Duits te vertalen. Internetbrowsers als Google Chrome willen de website wel eens vertalen, wat niet altijd goed uitpakt. Dit kan frustraties opwekken bij websitebezoekers waardoor zij de website zullen verlaten. Online communiceren doe je dus altijd in de juiste voertaal.
Tip 2: Voer een onafhankelijk zoekwoordenonderzoek uit
Waarschijnlijk weet je precies welke zoekwoorden hoog ranken en je veel winst opleveren. Superhandig natuurlijk, maar laat deze nooit één op één vertalen! Zoektermen die hier in Nederland relevant zijn en over veel zoekvolume bezitten, leveren in het Duits misschien niets op. Onze tip; voer ten alle tijden een onafhankelijk zoekwoordenonderzoek uit, geheel in de Duitse taal. Zo ontdek je hoogstwaarschijnlijk veel meer nieuwe mogelijkheden voor je Duitse webshop dan je voorheen had verwacht.
Tip 3: Denk na over de juiste domeinextensie
Wanneer je een Duitse webshop gaat starten is het belangrijk om na te denken over het achterste gedeelte van een domein, dit heet het top level domain (TLD). Deze types vertellen je vaak iets meer over het type website of het land van de website. Zo zijn er twee specifieke soorten te onderscheiden. Generieke domeinen herken je aan de .org, .info, .net en .com. Land specifieke domeinen zijn codes van het land waar de website gepositioneerd is. In Nederland maken wij gebruik van de .nl extensie, terwijl ze in Duitsland de .de extensie gebruiken. Wanneer je kiest voor een .com extensie kan je gaan werken met sub folders, dit brengt op het gebied van SEO weer voordelen met zich mee. Om een voorbeeld te geven: wanneer je een Duitse backlink weet binnen te halen geeft deze ook waarde door aan een andere foler, zoals de /nl folder. Het hele domein heeft er dus profijt aan.
Tip 4: Kies de juiste betaalmogelijkheden
In Nederland zijn we allemaal gehecht aan iDeal. Maar wist je dat Duitsers hele andere voorkeuren overhouden op het gebied van betalen? In Duitsland is PayPal de belangrijkste betaalmogelijkheid, het grootste percentage maakt hier graag gebruik van. Achteraf betalen staat op de tweede plek en wordt zeer gewaardeerd door onze buren. Zij beschouwen het als wederzijds vertrouwen en betalen wanneer zij hun aankoop hebben ontvangen met tevredenheid. De derde plaats wordt opgevolgd door betalingen met creditcards en debitcards. Waarvan MasterCard, Visa en American Express het meest gebruikt worden.
Tip 5: Vergeet niet het Impressum, dit is verplicht!
Onze oosterburen zijn erg gesteld op online privacy. De wetgeving is veel strenger geregeld dan wij gewend zijn in Nederland. Ook op het gebied van webshops en websites. Het toevoegen van een Impressum is hier geen aanbeveling maar een vereising. Met het Impressum wordt een pagina bedoeld waar informatie over de eigenaar en de onderneming te vinden is. Denk hierbij aan de naam en adres van de onderneming, een telefoonnummer en emailadres, registernummers en het btw-identificatienummer. Gelieve deze informatie op een zichtbare en toegankelijke manier beschikbaar te maken.
Meer weten over alle mogelijkheden?
Ben jij toe aan de volgende stap om een Duitse webshop te starten? En wil je meer uit je webshop halen? We helpen je graag op weg. Al veel klanten gingen je voor! Bij vragen of het bespreken van de mogelijkheden kan je eenvoudig contact met ons opnemen. Bel ons op 036-3030061 of mail ons naar info@sensmarketing.nl.