Cyber Monday; hét online antwoord op Black Friday

Waar Black Friday intussen al aardig is ingeburgerd in Nederland, is Cyber Monday in bekendheid nog steeds aan het groeien. Een aantal jaren geleden heeft Black Friday de vlucht vanuit Amerika gemaakt en in Nederland zijn intrede gedaan. Het wordt in Nederland gezien als een koopjesdag waarop je voordelig sinterklaas- en kerstcadeaus kunt inslaan.

 

Black Friday

Black Friday valt altijd op de vrijdag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving. Er zijn meerdere theorieën over de oorsprong van de naam. De eerste keer dat de naam Black Friday genoemd werd was in verband met de start van de financiële crisis in 1869. In de jaren ’50 werd de term gebruikt door de politie om te verwijzen naar de enorme drukte in Philadelphia op de dag na Thanksgiving. Dertig jaar later werd de term in verband gebracht met de dag waarop de winkeliers voor het eerst winst beginnen te maken voor het jaar, dus in de “zwarte cijfers” komen te staan.

Eerste keer Cyber Monday

Deze term is voor het eerst gebruikt in 2005, in een persbericht van Shop.org. Er werd onderzoek gedaan naar het uitgavegewoontes van Amerikanen tijdens de feestdagen. Er was op de maandag na Thanksgiving een golf te zien in het aantal online aankopen. Er werd besloten deze dag een naam te geven: Cyber Monday. Het werd gezien als dé dag om online aanbiedingen in te zetten.

Cyber Monday in Nederland

Waar Black Friday in Amerika een officiële vrije dag is, is het dat in Nederland niet. Hier wordt daardoor meer ingespeeld op Cyber Monday, Cyber Weekend of zelfs Cyber Week. Daarbij zijn de online aanbiedingen het weekend of een hele week geldig. Een echte splitsing tussen Black Friday en Cyber Monday is er in Nederland dus niet echt, de aanbiedingen lopen door elkaar en vaak wordt er gesproken over BFCM, een combinatie van de beginletters gesproken. In Nederland deden er in 2014 voor het eerst retailers mee aan de fenomenen. Er waren welgeteld twee online winkels die speciale Black Friday aanbiedingen voerden. Een jaar later waren het er ruim 20 en leek de trend geboren.

BFCM 2020

Door de coronapandemie en de daardoor ingevoerde lockdown was 2020 het jaar van online retail. Over het geheel genomen besteedde men online 123% meer aan BFCM in 2020 dan in een gemiddelde week in de periode hiervoor. Dit komt overeen met een stijging van 10% ten opzichte van BFCM in 2019. In dat jaar was er ook al een stijging van 15% in online retail te zien ten opzichte van 2018.

Inspelen op Cyber Monday

Ook als ondernemer kan je inspelen op Cyber Monday, door bijvoorbeeld een speciale korting of actie in te voeren. Het weekend van Black Friday en Cyber Monday is altijd een sterk moment om online marketing in te zetten.

Wil jij op tijd klaar zijn voor Black Friday en Cyber Monday? Neem contact met ons op via info@sensmarketing.nl, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Bel/mail ons!

Wij zijn (bijna) altijd bereikbaar! Via de telefoon op werkdagen van 09.00 t/m 18.00 en via de mail 24/7.

Contact opnemen